İşyeri Faaliyetine Başlamadan Yer İçin Stopaj Vergisi

Üyelik
19 Eyl 2015
Mesajlar
4
Konum
trabzon
Herkese merhaba,
Biz ağustos ayında bir işyeri kuruluşunu yaptık, işyeri olarak gösterdiğimiz yere kredi Talebimiz olumsuz karşılandığı için herhangi bir malzeme v.s koymadik ve işyeri faaliyetine hiçbir şekilde başlaması, kira parası odemedik, kredi alsaydik herşey başlayacaktı, bu sure zarfında geçen zaman için muhasebecilik bize ağustos ve eylül ayları spotaj vergisi vermemiz gerektiğini söylüyor, başka bir muhasebeci arkadaş ise herhangi bir faaliyete başlamadığını için dilekçe vererek bu parayı odemeyebilisiniz diyor.
Bu durumda herhangi bir faaliyete başlamanız durumunda bu spotaj vergisini ödemek zorundamiyiz.

Yardımcı olabilecek herkese şimdiden tesekkur ederim
 
sayın erci61 yazınızdan anlaşılan 8.ayda mükellefiyet başladı ve 8.ay itibarı ile kira kontratı yapıldı ve vergi dairesine bildirilip DV.si ödendi ama kredi çıkmadığı için faaliyete başlanılamadan iş bitti çünkü malzeme koyacak para yok elde,şimdi durum bundan ibaretse sizin SMMM arkadaşın dediği doğrudur eylül ayı itibarı ile kapanış vereceğinizden 8 ve 9.aylara ait kira ödemesi nakden olmamış olsa bile ticari kazanç kapsamında tahakkukunun yapılması lazım bu kira kontratının buda GVK.96.madde kapsamında hesaben ödeme kapsamına girer stopajını ödemek yani beyan etmek zorunda kalırsınız kanunen,kolay gelsin.
 
erci61 bu konu biz muhasebecileri 2 farklı yönde işlem yapmaya sevkediyor. ben de bankadan ödenmediği sürece stopaj yapmıyorum hem mal sahibi içinde gelir oldumu olmadımı bankada sistemde gözüktümü gözükmedimi meselesi olmuyor sonuç olarak bankadan ödenmedikçe stopaj olmaz gider olmaz....
 
Cevap veren arkadaşlara tesekkurler.
Faruk yaşar bey bankadan odenmedikce konusunu anlayamadım, açıklayabilirmisiniz, biz herhangi kira ödemesi yapmadık, onu mu demek istediniz
 
Sayin hadisat Bey,
Kira sahibi ile herhangi bir kira kontratı yapmadık, banka kredi için öncelikle işletmenin kurulmuş olması şartını koyduğundan sadece işletme kuruluşu için kira sahibinden kira miktari ve bazi bilgiler aldik sadece.
 
Selamlar
Anladığım kadarıyla konuyu sadece stopaj açısından değerlendirmemizi istiyorsunuz.
Konuyu fazla uzatmadan yorumum şöyle olabilir.
Tahsil esası gereği,ödenmeyen kiralarda,kira stopajı tevkifatı beyan edilmez.Yani beyan verilir fakat kiralamadan dolayı tevkifat uygulanmaz.
Haliyle hiç bir zaman ödenmeyecek olan bu kiraların da tahakkuku ve giderleştirilmesi de mümkün olmayacaktır.Yani tahakkuk ve gider kaydı da yapılmayacaktır.
Ayrıca faaliyetin devamına karar verilecekse en kısa zamanda adres değişikliği yapmak veya firmanın kapanış işlemlerine yönelmek gerekir.
Saygılar
 
Tekrar mrb,
Ortağının tanıdığı bir muhasebeci ve benimde gorusmus olduğum diğer bir muhasebeci stopaj odemeyebilisiniz dilekçe verin diyorlar, bende ilgili vergi dairesine gittim durumu anlattım kira sözleşmesi olmasa, kira vermemiş olsam bile spotaj vermem gerektiğini söylüyorlar, sonuçta bu iki ay içersinde işyeri faaliyetine başlayıp başlamadığını nasıl kanıtlayacaksin diyorlar , burada ne yapabilirim konusunda yardımcı olabilir mısınız?
İnternet araştırmada buradaki linkte

ÖDENMEYEN KİRALAR İÇİN BOŞ YERE STOPAJ ÖDEMEYİN * MERVAN YALVAK, SMMM *Â*Â* ** MuhasebeNet **

Ödenmeyen kiralar için boşuna spotaj ödemeyin diyor, burada benim anladigim nakden ve hesaben kira dönmüyorsa ve bu gider olarak deftere kaydedilmemiş de ödemeye gerek yok deniyor , kira bedeli net olarak sadece sirket açılışında gosterildi, kira sözleşmesi yapmadan kira bedeli, TC no işyeri sahibi ve ikametgah adresi alinarak sadece o zaman isletme kuruluşunu yapmamiz gerekiyordu bankadan kredi almak için banka işletmeyi kurmuş olan gerekli diyordu.
Burada yazılan kira tutarı hesaben kısmına giriyormu yoksa deftere gider olarak yazılmadı , defter olayına daha giremedik zaten, faaliyet başlamadi, sadece şahıs şirketi kuruldu.
Sonrasi dediğim gibi bu süreç 2 ay surdu ve kredi olumsuz çıktı hiçbir şekilde işyerine girmedik kira verilmedi kira sözleşme yapilmadi.

Su anki durumumuz şöyle
Ağustos 18 şirket kuruluşu yapıldı (sadece net kira bedeli gösterilerek, kira sözleşmesi yok kredi alsaydik yapacaktık)
İşyeri faaliyeti dağıtım ve pazarlama kolu olarak devam edecek sadece panelvan ile stopajla ilgili işyeri konusunu kapatıp dağıtım koluna devredecegiz, burfa muhasebecimiz bize 1 ay geri terk gibi bir durum olabilecegini sadece 1 aylik stopaj odeyebilecegini(18 agustos baslangic ve bugun itibariyle gecen zaman hesaplandiginda) soyledi bu konuda bilgi verebilirmisiniz, ayrica taksitlendirme oluyormu, tesekkurler
 
Son düzenleme:
Selamlar
Önce bazı konuları netleştirelim isterseniz.
1- Yazdığınız şekilde dairenin "kira olmasada stopaj verin" söyleminden ne kastetmiştir."Beyanı verin mi",yoksa "beyanı verin,kira için de stopaj beyan edin" mi? Burada benim bilgim ve anladığım, sadece muhtasar beyanını vermektir -ki zaten zorunlu olarakta olması gereken budur..Beyannameyi vermek ayrıdır,içeriğinde kira için stopaj ödemek ayrıdır.Yani ilk yorumuma dönersem,beyannameyi verin ama kira için herhangi bir stopaj ödemesinde bulunmayın...
2- Paylaştığınız linki okumadım ancak şurası kesin ki, (basitçe) kira ödemesi yoksa,karşılığında da stopaj yoktur.Ancak beyanname yine de verilecektir.Bu anlamda,şimdiye kadar yazılan tüm şeyleri bir kenara bıraksanız bile,ortada yapılmış bir kira ödemesi olmadığına göre,haliyle beyan edilecekte bir stopaj kesintisi olmayacaktır.
3- Vergi dairesi açılışlarda kontrat görmek zorunda değildir.Hukukende aslında kontratın yazılı yapılma şartıda yoktur.(bu ayrı bir konu) Ancak,daire,işyerinin kiralandığını veya tutulduğunu ve şirketin hangi adreste faaliyete başladığını tesbit etmek anlamında,kira bilgilerini isteyebilir.Zaten sizde bu bilgiler ışığında açılışı yapabilmişsiniz.Demekki kontratın yazılı olarak sunulması olmazsa olmaz bir koşul değildir.
Benim görüşüm ve tavsiyem,beyanı verin (ki zaten vereceksiniz), içinde kira kesintisi olmasın..

Gelelim,son paragrafınıza;
İşyeri kapanışları (terk) terk tarihinden itibaren 1 ay içinde daireye bildirilir..Meslektaşın 1 ay geri terk durumundan kastı budur.Yani Eylül sonunda kapanış yapılacaksa,ekim sonuna kadar işlem bildirilir.
Başka bir bilgiye sanıyorum şu an için gerek yoktur.Siz iş akışını muhasebecinize bırakırsanız,sanıyorum kendisi zaten gerekeni yapacaktır.
Saygılar
 
Sayın erci61,

Tahsin kardeşim yeteri kadar açıklama yapmış sadece birtek şeye dikkatinizi çekmek istiyorum, tüm yazdıklarınızda kavram kargaşası yaşıyor ve yaşatıyorsunuz bu yüzden de sorduğunuz soruya cevap vermek aslında doğru da değil. "Şirket kuruluşu yapıldı" demek TTK'nın şirketler başlığına tabi kuruldu anlamını taşır. Son açıklamalarınızdan sadece şahıs üzerine olduğunu anlayabildik buna esasen ticari mükellefiyet tesis ettirdik deriz biz. İkinci bir önemli husus da kira kontratı yaptığınız malsahibidir, gerçek kişimi tüzel kişimi bunu açıklamamışsınız aslında sorunuzun cevabı buna göre de değişir. Bu ve benzeri bundan sonraki sorularınızda bu tür ayrıntılara da dikkat etmeniz daha kesin ve net cevaplar almanızı sağlar.
 
Üst