Ynt: Kasım 2007 Yeterlilik Maliyet Muhasebesi
Endüstri işletmelerinde normal randıman oranları, genellikle bağlı bulundukları Sanayi Odalarınca, ilgili iş kolunda uzmanlaşmış kişilere yaptırılan ve ülkede o iş kolunda çalışan işletmeler için mümkün olduğu kadar tek bir normal randıman oranı sağlayabilmek amacıyla Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği'nin onayına tabi KAPASİTE RAPORU ile saptanmaktadır. Vergi yönünden yapılan incelemelerde de randıman yönünden genellikle bu rapora itibar edilmektedir.3 Ancak kapasite raporlarını veri olarak kabul edilerek randıman incelemesi yapılmasında bazı sıkıntılarda mevcuttur. Kapasite kriterinin, vergi incelemelerinde dikkate alınması yoluyla belirlenen matrah farklarının varlığında, bu kriterin yanında bazı somut tespitlere de gidilmediği zaman, belirtilen karinenin çürütülmesi zor olmayacak ve tarhiyatlar terkin edilebilecektir. Çünkü kapasite raporunu hazırlayan Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği, firmaların eğilimleri üzerine, çeşitli nedenlerle, yakın gelecekte ulaşabilecekleri kapasiteler üzerinde rapor düzenleyebilmektedir. Bunun temelinde, firmaların bazı imkanlardan yararlanabilmeleri için kendi istekleri yer almaktadır. Ayrıca uygulama da makinelerin teorik kapasiteye çeşitli nedenlerle ulaşamadıkları da bir gerçektir.4
Randıman oranları ile ilgili uygulamada yaşanan sıkıntıların giderilmesi için mali idare KDV Kanunu'nun 56. maddesindeki yetkisini kullanmalıdır. Bu madde de "Maliye Bakanlığı imal ve inşa işlerinde, hammadde, yardımcı madde, enerji, işçilik ve benzeri ölçüleri esas alarak belli iş ve sanat kolları itibariyle asgari randıman oranları tespit etmeye yetkilidir." hükmü bulunmaktadır.
Mali idare yapacağı denetimlerde randıman incelemeleri ile aynı sektörde faaliyet gösteren farklı işletmeleri karşılaştırabilir; işletmelerde VUK'nun 139 ve 257.maddelerine dayanarak fiili tespitler yapabilir; ayrıca randıman farklarından hareketle ve gerekirse çalışanların banka hesaplarını denetleyerek işletmedeki nakit hareketlerinin vergisel boyutunu ortaya çıkarabilir.
SAYIN OLİMPUS KARDEŞİM SİZE KDV VE VUK TANDA ÖRNEKLER YOLLUYORUM.
Endüstri işletmelerinde normal randıman oranları, genellikle bağlı bulundukları Sanayi Odalarınca, ilgili iş kolunda uzmanlaşmış kişilere yaptırılan ve ülkede o iş kolunda çalışan işletmeler için mümkün olduğu kadar tek bir normal randıman oranı sağlayabilmek amacıyla Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği'nin onayına tabi KAPASİTE RAPORU ile saptanmaktadır. Vergi yönünden yapılan incelemelerde de randıman yönünden genellikle bu rapora itibar edilmektedir.3 Ancak kapasite raporlarını veri olarak kabul edilerek randıman incelemesi yapılmasında bazı sıkıntılarda mevcuttur. Kapasite kriterinin, vergi incelemelerinde dikkate alınması yoluyla belirlenen matrah farklarının varlığında, bu kriterin yanında bazı somut tespitlere de gidilmediği zaman, belirtilen karinenin çürütülmesi zor olmayacak ve tarhiyatlar terkin edilebilecektir. Çünkü kapasite raporunu hazırlayan Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği, firmaların eğilimleri üzerine, çeşitli nedenlerle, yakın gelecekte ulaşabilecekleri kapasiteler üzerinde rapor düzenleyebilmektedir. Bunun temelinde, firmaların bazı imkanlardan yararlanabilmeleri için kendi istekleri yer almaktadır. Ayrıca uygulama da makinelerin teorik kapasiteye çeşitli nedenlerle ulaşamadıkları da bir gerçektir.4
Randıman oranları ile ilgili uygulamada yaşanan sıkıntıların giderilmesi için mali idare KDV Kanunu'nun 56. maddesindeki yetkisini kullanmalıdır. Bu madde de "Maliye Bakanlığı imal ve inşa işlerinde, hammadde, yardımcı madde, enerji, işçilik ve benzeri ölçüleri esas alarak belli iş ve sanat kolları itibariyle asgari randıman oranları tespit etmeye yetkilidir." hükmü bulunmaktadır.
Mali idare yapacağı denetimlerde randıman incelemeleri ile aynı sektörde faaliyet gösteren farklı işletmeleri karşılaştırabilir; işletmelerde VUK'nun 139 ve 257.maddelerine dayanarak fiili tespitler yapabilir; ayrıca randıman farklarından hareketle ve gerekirse çalışanların banka hesaplarını denetleyerek işletmedeki nakit hareketlerinin vergisel boyutunu ortaya çıkarabilir.
SAYIN OLİMPUS KARDEŞİM SİZE KDV VE VUK TANDA ÖRNEKLER YOLLUYORUM.