Kaza Yapan Ve Pert Olan Araç Vergi Dairesine Bildirilir mi?

burcak

Katkı Sunan Üye
Üyelik
14 May 2012
Mesajlar
102
Merhaba,

Arkadaşlar mükellefin aktifine kayıtlı olan aracı 10 ekim tarihinde kaza yaptı ve araç pert oldu. Şimdi sigorta şirketi aracın bedelini mükellefe ödeyecek.
Mükellef ise, sigortadan gelecek bu para ile yeni bir araç alacak.
Pert olan araç daha önce vergi dairesine bildirilmişti, şimdi kaza olunca herhangi bir bildirim yapmak gerekir mi? prosedürü araştırdım ama tam net bişeye rastlayamadım
sigortadan gelecek para ile alınacak olan yeni araç, vergi dairesine bildirilecek. O tamam da, kaza olup perte çıkan araç için herhangi bir işlem yapmak gerekir mi?
Bunu şu yüzden soruyorum. Pert olan araç nedeni ile sigortadan para gelip yeni araç alınacağı için; hani neden-sonuç ilişkisi doğurur mu? diye düşündüm.
 
Bildirimden ziyade VUK md.329'a göre hareket etmek ve muhasebe kayıtlarını buna göre yapmak önemli. Zaten pert olan araç için MOTOP kayıtlarında terkin yapılacak, yeni araç ta şirket adın kaydedilecek.
 
anladım koray bey, çok teşekkür ederim yani herhangi bir bildirim söz konusu değil.
bide 329.maddede şöyle yazıyor;
"Şu kadar ki, alınan sigorta tazminatı ile zıyaa, uğrayan malların yenilenmesi işin mahiyetine göre zaruri bulunur veya bu hususta işletmeyi idare edenlerce karar verilmiş ve teşebbüse geçilmiş olursa bu takdirde tazminat fazlası, yenileme giderlerini karşılamak üzere, pasifte geçici bir hesapta azami üç yıl süre ile tutulabilir. Bu süre içinde kullanılmamış olan tazminat farkları kara ilave olunur."
bu sigortadan gelecek para ile defteri değer arasında; bir fazlalık olduğu takdirde, bunu o halde fon hesabına alacağım. Yani bir nevi yenileme fonu gibi.
Bu fazlalığı yeni alınacak aracın amortismanından düşebilir miyim?
 
Aktifinize kayıtlı olan araç ticari ise bildirmeniz gerekir.Kaldı ki binek bile olsa alırken bildirmişsiniz,bu durumda yerinizde olsam mevcut durumuda bildirirdim.
 
Sayın Metyo yasal dayanağınız nedir? İşyeri değişikliği yok, faaliyet konusu değişikliği yok, şube açılışı yok, bildirim zorunluluğu da yok. Bu konuda bir özelge;

T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü

Sayı:B.07.1.GİB.4.34.19.02-019.01-1459 05/09/2011
"
İlgide kayıtlı özelge talep formunda her türlü motorlu taşıt alım ve satım işi ile iştigal ettiğiniz belirtilerek, ticari emtia olarak alım satımında bulunduğunuz motorlu taşıtların vergi dairesine bildirim zorunluluğunun olup olmadığı sorulmaktadır.
Bilindiği gibi, 213 Sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 153 ve müteakip maddelerinde, mükelleflerin ilgili vergi dairesine bildirmekle zorunlu tutuldukları hususlar işe başlama, adres ve iş değişiklikleri ile işyeri sayısındaki değişiklikler, işi bırakma, bina ve arazi değişiklikleri şeklinde belirtilmiştir. Mükelleflerin işe başlamayı, işe başlamadan önce bağlı oldukları vergi dairesine bildirmek zorunda olmalarına karşın işe başladıklarını bildiren mükelleflerin,
– İş ve ikamet adreslerindeki değişikliği,
– Yeni bir vergiye tabi olmayı,
-Mükellefiyet şeklinde değişikliği,

-Mükellefiyetten muaflığa geçmeyi gerektirecek değişiklikleri
Değişikliğin vuku bulduğu tarihi takip eden bir ay içinde bağlı bulundukları vergi dairesine bir dilekçe ile bildirmeleri gerekmektedir.


Yukarıda yapılan açıklamalara göre, ticari emtia olarak ve şirket aktifine kaydedilmek üzere aldığınız araçların alım satımında vergi dairesine herhangi bir bildirim zorunluluğunuz bulunmamaktadır.
Bilgi edinilmesini rica ederim. "
 
Son düzenleme:
Ticari emtia değil dikkat ederseniz ticari araç mı diye sordum.Örneğin firmanın taşıma işinde kullandığı bir kamyon ise evet bunu bildirmesi gerekiyor.Zira bu bir şubedir.Demek istediğim budur.
Binek olsa bile alışını bildirmişse satışını veya pertini de bidlirmesinin en azından herhangi bir soruya muhattap olmasının önüne geçeceğini düşündüğümden faydalıdır dedim.
Binek araçların bazı meslektaşlarımız tarafından bildirilmesine rağmen ben bildirmiyorum.Dayanağı yok.O konuyu kastediyorsanız haklısınız.
Alıntıladığınız özlegenin kastımızla hiç ilgisi yoktur.Alım satım ile uğraşan bir mükellefin elbetteki aldığı ticari malları vergi dairesine bildirmeyeceği açıktır.

VUK MADDE 159 — Aynı teşebbüs veya işletmeye dahil bulunan iş yerlerinin sayısında vukua gelen artış veya azalışları mükellefler vergi dairesine bildirmeye mecburdurlar.
 
Size kısmen katılıyorum. Burada kilit nokta alınan yeni aracın işyeri olarak kabul edilip edilmeyeceği bence.

Örneğin;
-Şehirlerarası otobüs taşımacılığı yapan bir firma otobüs aldı bildirecek
-Nakliye firması yeni bir kamyon aldı,bildirecek
-Nakliye firması genel müdür için makam otomobili aldı, bildirmeyecek
 
Örneklerinize bir iki ilave yapayım.Hububat alım satımı yapıyorsunuz.Aldığınız veya kiraladığınız depo varsa bildirmek zorundasınız.zira gelir idaresi bunu şube gibi değerlendiriyor.
Aynı firma hububat taşıma işinde kulanmak üzere kamyon alırsa buda şubedir ve bildirmek zorundasınız.Zaten kamyonu bildirir bildirmez şube diye tescil ediyorlar.
 
Hmm işte esas faaliyet konusu hububat alım-satımı olan bir firma nakliyede kullandığı kamyonu iş yeri olarak bildiriyorsa problem orada. Zira nakliyeci değil bu firma, hububatçı
 
Sayın Koraykarakaya,ticari araçtır bu.Bunu maliyeye yazılı bildirdiğinizde şube açılışı gibi işlem yapıyor.Ki doğrusuda budur.Zira bu kamyonu sadece kendi işinde kullanacağının garantisi yokki.İmkanıda yok.Eşyanın tabiatına ters.Yeri geldiğinde nakliye müşteriye ait oluyor bu durumda kendi kamyonuzla sevketmek zorunda kaldığınızda nakliye faturası kesmek zorundasınız.Eğer kendi kamyonu olupta ben sadece kendi işimin nakliyesini yapıyorum deyip taşıma irsaliyesi fatura basmıyorsanız asıl burda problem vardır ve sorgulanması gerekir.
Şöyle sorayım , hububat işi ile iştigal eden bir mükellef kendi işinde kullanacağı (hububat taşıma)kamyon satın alırsa bu kamyon ticari araç mı değil mi?Ticari araçsa vergi dairesine şu plakalı şu motor şase nolu kamyonu kendi işimde kullanmak üzere satın aldık diye bilgilendirme de bulunmalı mı bulunmamalı mı?
Gerçekten demek istediğinizi anlamaya çalıştığım için soruyorum.
 
Merhaba ;

Yazılanları zevkle takip ediyorum. Benim de aklıma gelen ve paylaşmak istediklerim var.

Sn metyo ;
Hububat alım satımı yapıyorsunuz.Aldığınız veya kiraladığınız depo varsa bildirmek zorundasınız.zira gelir idaresi bunu şube gibi değerlendiriyor.

Aynı firma hububat taşıma işinde kulanmak üzere kamyon alırsa buda şubedir ve bildirmek zorundasınız.Zaten kamyonu bildirir bildirmez şube diye tescil ediyorlar.
demişsiniz ama bu vergi dairelerince farklı uygulanmaması gerekir. Esas iştigal konusu hububat alım satımı olan mükellef kendi işinde kullanmak üzere almış olduğu aracın işyeri gibi kabul edip şube açılmasına pek aklım yatmıyor. Ama mükellef ilgili VD ne bilgi verip hububat işinin yanı sıra nakliyecilik faaliyetinde de bulunacağını beyan ederse tabi ki sorun yok.

Eğer mükellef kendisine ait olmayan bir malın ücret karşılığında taşımasını yapıyorsa tabi ki sorumluluk kendisinde diye düşünüyorum. O kadar çok örnek var ki kendi işyerine ait olan araç ile kendi işini yapmakta olan müşterimiz.Mutlaka siz de de vardır . Ama bunu II. bir işyeri gibi düşünmek bilemiyorum . Ya bir yanlış anlatım var ya da ben yanlış anlıyorum.

Bir de eskiden hayat standardı varken bu konular özellikle nakliyecilik faaliyetinde bulunan mükellefler için çok daha önemliydi.

Ben nakliyecilik faaliyetinde bulunanlar hariç diğerleri için kendi işyerinde kullanacağı araçların bildirimini yapmıyorum.
 
Diyelim ki kamyonu kendi işinde kullandı.Ayrıca nakliyecilik yapmadı.Kamyon burda ticari araç sınıfına girer mi?Girmez mi? Buna net cevap vermenizi bekliyorum.
2.konu depo kiralandığında neden şube diye tescili yapılıyor.Malların depolanması istiflenmesi amacı güdülüyor burda.Ben depoları vergi dairesine bildirdiğimde şube diye tescil ediyorlar üstelik merkez adresiyle aynı yerde.Bu depo diyorum şube değil.yok depolarda şube gibi işlem görüyor diyorlar bize.
Bunları dile getirmemdeki sebep uygulamada karşılaşılabilecek sorunları gözardı etmemek.
 
Araçlarıyla sadece kendi malını taşıyan firmalar K2 belgesi alırlar, bu firmalar mallarını taşırken taşıma irsaliyesi düzenlenmez, sadece sevk irsaliyesi düzenlenir. Bu araçlar için vergi dairesine bildirim yapmaya gerek yoktur.
 
Hayır.Tonaj sınırı yok. Sadece kendi mallarını taşıyacak firmanın araçlarına verilen belgedir.
 
Üst