zirve

Kiracı Olan Şirketin,Personeline Konut Kiralamasında Kira Tutarının Durumu?

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
8,644
Konum
İstanbul
Arkadaşlar Selamlar
Kiracı olan bir şirket var.Bu şirket ayrıca personeline ikamet etmesi amacıyla aynı binada 1+1 şeklinde (yaklaşık 60 m2) bir daire kiralamış.Şirketin ödediği kira ,personelin ücretinden kesilmektedir.Net 750 TL kira ödenmektedir.Bu ödenen kiranın vergilendirilmesiyle ilgili çalışma yapıyorum.
Şimdi burada,personel için kiralanan dairenin mülkiyeti şirkete ait olmadığı için sanıyorum 100 m2 istisnası dikkate alınmayacaktır.uygulamanın şöyle olacağını okuyorum.
"Herhangi bir istisna hükmü yoktur.Brüt kira tutarı,personele sağlanan net ücret olacaktır.Bulunan tutar tekrar brütleştirilerek üzerinden ücret tevkifatı yapılmalıdır."

Yani bu işçi 1500 lira net ücret alıyorsa; 750 Tl net kiranın brütü 937,50 TL ise bu kişinin net ücret toplamı 2.437,50 olacak ve bordro bu net ücrete göre hesaplanacaktır.

1- Hesaplama ve düşüncem doğru mudur?
2- Bu konutla ilgili kira tevkifatı,muhtasarda yine beyan edilmeli mi?

Şimdiden teşekkürler,saygılar

 
Son düzenleme:

nguroy

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Haz 2005
Mesajlar
12,415
Konum
istanbul
Şimdi burda brüt kira tutarı aslında "kira tutarı" dır. Yani kira aslında 750 değil 937,5 dir. Şirket giderlerine yazılan tutar budur.
Evet bu 937,5 kira personelin geliridir. Brüt ücretine eklenerek vergileme yapılır.
 

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
8,644
Konum
İstanbul
Nizam abi tşk.ederim.Ortada kiralama olduğu için yine muhtasarda beyan edilecektir değil mi?
 

nguroy

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Haz 2005
Mesajlar
12,415
Konum
istanbul
Eh tabiki öncelik işlem şirketin bir daire kiralaması, bununla ilgili ne gerekiyorsa yapacak. Daha sonra da elemana konut tahsis edecek. Kira bedeli de belli zaten ücrete eklenecek.
 

bulent249

Tanınmış Üye
Üyelik
27 Ara 2006
Mesajlar
3,963
Konum
ADANA
Kiralanan daire, personele kira karşılığı verildiğine göre lojman tahsisi gibi düşünmek ve ücretine dahil etmek bana yanlış gibi geliyor. Kiralanan bu daire çalışana değilde üçüncü bir kişiye kiralansa idi nasıl işlem yapılacaktı. Şirket kira geliri için fatura kesip, kdv hesaplamayacak mıydı?
 

nguroy

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Haz 2005
Mesajlar
12,415
Konum
istanbul
Kiralanan daire, personele kira karşılığı verildiğine göre lojman tahsisi gibi düşünmek ve ücretine dahil etmek bana yanlış gibi geliyor. Kiralanan bu daire çalışana değilde üçüncü bir kişiye kiralansa idi nasıl işlem yapılacaktı. Şirket kira geliri için fatura kesip, kdv hesaplamayacak mıydı?


Evet elbette ama olayda başkasına kiralanmıyor personele menfaat temini için kullanılıyor. Bu daire şirketin malı olsaydı ne olacaktı. O zaman da rayiç bedel üzerinden aylık gelire eklenecekti.
 

Selin Gülgün

Katkı Sunan Üye
Üyelik
20 Ağu 2007
Mesajlar
213
Konum
ankara
Evet elbette ama olayda başkasına kiralanmıyor personele menfaat temini için kullanılıyor. Bu daire şirketin malı olsaydı ne olacaktı. O zaman da rayiç bedel üzerinden aylık gelire eklenecekti.

daire; şirketin mülkiyetinde olsaydı, personele yapılan bu menfaat konut istisnası olurdu.

yalnız burada stopaj olarak beyan önceliği hangisi olur? 1+1 kiralanan konut %20, ücrete eklenince %15 stopaj kesintisi. (GVK ücret dilimi 1.sırada olması şartıyla)
 

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
8,644
Konum
İstanbul
Kiralanan konut üzerinden %20 stopaj ödenecek,ücrete dahil edildiğinde ayrıca bir %15 ücret tevkifatı ödenecek.Yine ayrıca şirket giderine intikal edeceğinden %20 kurumlar vergisi indirimiyle stopaj bir yerde nötrleşecek.Sadece ücret tevkifatı ekstra yük olarak şirkette kalacak.Hatta bu da yük olarak kalmayacak.Brüt ücret üzerinden de gider indirimi uygulanacak.Herhalde yaklaşım doğru..
 

SMMM.01

Katkı Sunan Üye
Üyelik
21 Şub 2014
Mesajlar
159
Konum
ADANA
Sorudan anlaşıldığı üzere personele kira yardımı söz konusu değildir. Şirket kiralamış olduğu daireyi personele kiraya vermiştir. Bu durumda personelin net ücretinden 750,00 TL özel kesinti yapılması yeterlidir. Ayrıca şirket tarafından kira bedeli fatura edilmelidir.
 

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
8,644
Konum
İstanbul
Şirketle personel arasında bir kiralama sözleşmesi söz konusu değildir.Kiracı tamamen şirket görünmektedir.Bu durumda şirketin kira bedeline karşılık fatura düzenlemesi sanırım söz konusu olmaz.
 

nguroy

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Haz 2005
Mesajlar
12,415
Konum
istanbul
Sorudan anlaşıldığı üzere personele kira yardımı söz konusu değildir. Şirket kiralamış olduğu daireyi personele kiraya vermiştir. Bu durumda personelin net ücretinden 750,00 TL özel kesinti yapılması yeterlidir. Ayrıca şirket tarafından kira bedeli fatura edilmelidir.

Nasıl yani
şirket personeline daire tahsis ederse bu kira yardımı olmaz mı?. Depo veya ofis olarak mı kullanacak daireyi?
 

bulent249

Tanınmış Üye
Üyelik
27 Ara 2006
Mesajlar
3,963
Konum
ADANA
Sn.Kurt, bahsettiğiniz işlemlerin muhasebe kayıtlarını sırasıyla yaparmısınız. Atıyorum çalışanın brüt ücreti 3000 TL. olsun.
 

SMMM.01

Katkı Sunan Üye
Üyelik
21 Şub 2014
Mesajlar
159
Konum
ADANA
Sayın Üstadlar Personele tahsis edilmiş olsa isi maaşından 750,00 TL kesinti yapılmasına gerek olmazdı sanırım. Eğer ki personelin maaşından kira bedeli kesiliyor ise bu şirket için bir gelirdir. Sözleşmenin olmaması Vergi usul kanunu değil borçlar hukukunu bağlar sanırım.
 

nguroy

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Haz 2005
Mesajlar
12,415
Konum
istanbul
Sayın Üstadlar Personele tahsis edilmiş olsa isi maaşından 750,00 TL kesinti yapılmasına gerek olmazdı sanırım. Eğer ki personelin maaşından kira bedeli kesiliyor ise bu şirket için bir gelirdir. Sözleşmenin olmaması Vergi usul kanunu değil borçlar hukukunu bağlar sanırım.
Doğru söylüyorsun tekrar bakınca gördüm. Kira bedeli personelden kesiliyor. Bunun yapılabilmesi için şirketin faura kesmesi gerekiyor. Bu ücret değil artık.
Bu durumda 937+168=1105 fatura kesilmelidir.
 

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
8,644
Konum
İstanbul
Şimdi bir dakika,kafalar karıştı.Toparlayalım..
Diyorsunuz ki,konut personele tahsis edilip,kira da maaşından kesiliyorsa,burada kira gideri kadar bir gelir de söz konusudur.ve personele her ay,brüt kira+kdv kadar da fatura mı kesilmelidir.
Personele Konut Tahsisi Ve Muhasebesi
Bu sayfayı da inceliyorum bir yandan..
En altta "ücret olarak yazılacak tutar,kdv dahil tutar olmalıdır" deniyor.Nizam üstadım verdiğin örnekte 937+168 yazıyor.Ücret yazılacak tutar 937 ise bu rakam kdv dahil olması gerekmezmi? Yani fatura 794+kdv gibi bir şekil almaz mı?
Şu an kafam iyice karıştı :) Zaten dağınıktı hepten dağıldım :)
 

nguroy

Tanınmış Üye
Üyelik
2 Haz 2005
Mesajlar
12,415
Konum
istanbul
Hmm. Öyle diyorsa öyledir. Çünkü zaten büyük haksızlık.
Evet bu bir yorum tabi . O zaman kdv dahil 937 olur. Sonuç olarak personelden kesecekseniz mutlaka fatura etmelisiniz. Adil olan kdv dahil olmasıdır.
 

SMMM.01

Katkı Sunan Üye
Üyelik
21 Şub 2014
Mesajlar
159
Konum
ADANA
Sayın Kurt Net 750,00 TL Olduğuna göre iç yüzde hesabı ile fatura edilmeilidir.
 

Tahsin Kurt

Fenomen Üye
Platin Üye
Üyelik
5 Nis 2007
Mesajlar
8,644
Konum
İstanbul
Şimdi burada kiralama olduğu için stopaj ödenecek,elemana tahsis olduğu için fatura kesilecek kdv ödenecek.Ücrete dahil edildiği için bordroda yerini alacak.Birde personelin maaşından kesildiği için ödemeler de buna göre yapılacak..
Muhasebe kayıtları iyice çorba oldu desenize :)
 
Üst