Muhasebecinin Vermesi Gereken Bilgiler

Üyelik
31 Ocak 2014
Mesajlar
3
Konum
Ankara
Merhabalar,

Normalde tüm sorularımızı muhasebecimize sorup bilgi almaya çalışıyoruz ancak şu anda başka çare bulamadığımızdan buraya soruyorum. 2013 Ekim ayında bir Anonim Şirket kurduk ve serbest mali müşavir ile çalışmaya başladık. Her ay faturalarımızı topluca gönderiyoruz. Fakat başta bize aylık mizan göndereceğini söylemesine rağmen herhangi bir bilgi göndermiyor, sormamız halinde de göndereceğini söyleyip yine göndermiyor.

Kayıtların doğru tutulup tutulmadığından emin değiliz, çünkü banka işlemlerimiz oluyor, fon alıp satma işlemlerimiz oluyor. Banka ekstrelerini göndermemiz gerekip gerekmediğini sorduk, dönemsel olarak onları işleriz demişti en başta. Fakat daha sonradan halen talep etmedi ekstreleri.

Mizan gönderince hatalı olduğunu göreceğimizi sanıyorum çünkü banka işlemlerimiz işlenmedi. Zaten talep etmemize rağmen de göndermiyor. Bu konu bize bir sıkıntıya yol açar mı, bize aylık olarak mizan göndermesi gerekli değil mi?

Bilgilendirirseniz çok seviniriz.
 
Merhabalar,

Normalde tüm sorularımızı muhasebecimize sorup bilgi almaya çalışıyoruz ancak şu anda başka çare bulamadığımızdan buraya soruyorum. 2013 Ekim ayında bir Anonim Şirket kurduk ve serbest mali müşavir ile çalışmaya başladık. Her ay faturalarımızı topluca gönderiyoruz. Fakat başta bize aylık mizan göndereceğini söylemesine rağmen herhangi bir bilgi göndermiyor, sormamız halinde de göndereceğini söyleyip yine göndermiyor.

Kayıtların doğru tutulup tutulmadığından emin değiliz, çünkü banka işlemlerimiz oluyor, fon alıp satma işlemlerimiz oluyor. Banka ekstrelerini göndermemiz gerekip gerekmediğini sorduk, dönemsel olarak onları işleriz demişti en başta. Fakat daha sonradan halen talep etmedi ekstreleri.

Mizan gönderince hatalı olduğunu göreceğimizi sanıyorum çünkü banka işlemlerimiz işlenmedi. Zaten talep etmemize rağmen de göndermiyor. Bu konu bize bir sıkıntıya yol açar mı, bize aylık olarak mizan göndermesi gerekli değil mi?

Bilgilendirirseniz çok seviniriz.


Merhaba, TTK göre muhasebenin ve ticari defterlerin tutulmasından yönetim kurulu sorumludur.Muhasebede hata yapılması ticari defterlerin tutulmaması veya mevzuata uygun tutulmamasından ilk sorumlu olan yönetim kuruludur.Söylediklerim VUK ve diğer kanunlar içinde geçerlidir.Elbette SMMM ninde
sorumlulukları vardır ama en büyük zararı siz görürsünüz.
 
Merhaba, TTK göre muhasebenin ve ticari defterlerin tutulmasından yönetim kurulu sorumludur.Muhasebede hata yapılması ticari defterlerin tutulmaması veya mevzuata uygun tutulmamasından ilk sorumlu olan yönetim kuruludur.Söylediklerim VUK ve diğer kanunlar içinde geçerlidir.Elbette SMMM ninde
sorumlulukları vardır ama en büyük zararı siz görürsünüz.

Yanıtınız için teşekkür ederim Efe Bey.

Peki biz defterlerin doğru tutulup tutulmadığını nasıl kontrol edebiliriz? Bu amaçla aylık mizan istemiştik ama henüz hiç göndermedi.

Ayrıca banka ekstrelerinin dönem sonunda işleneceğini söylüyor, böyle bir uygulama nasıl olabilir, banka kayıtları dönem sonunda topluca işlenebilir mi?
 
Selamlar
Her ne kadar bahsettiğiniz kişi meslektaşımızda olsa görevini tam olarak yerine getirmediğini anlıyorum.ve yine her ne kadar bilgi ve belgeleri zamanında veremese dahi (hepimizin başına geliyor) en azından geçerli bir neden sunması gerekir.Nihayetinde kendisi hakkında serzeniş ve şikayetlerde bulunuyorsanız,bu meslektaşımız görevini yerine getiremiyor demektir.
Aslında şu konuda hemfikir olmalıyız ki o da,aylık mizan vermenin zorluğudur.İşletme hacmi ve belge düzenine göre bu pek mümkün olmayabilir.Fakat bu konuda yaşanacak olası bir gecikme dahi,baştan konuşulmalıdır.Sonuçta tutamayacağımız sözleri de vermememiz gerekir.Ya da bu sözleri vermezden evvel şöyle bir not düşülebilir.(di) "Aylık mizan verebilirim ama şu,şu... kalemler çok net olmaz" En azından ben bu çeşit uyarılarda bulunurum ki,her iki tarafında beklentisi konusunda bir yanılgıya düşmeyelim ve yanlış yönlendirmeye sebep olmayalım.
İç muhasebe ve kontrol sisteminiz yoksa maalesef defter ve kayıtların doğru tutulduğundan çokta emin olamazsınız.Burada birazda güven duygusu devreye girecektir.Fakat yinede yönetici ve iş sahibi olarak,aylık bazda,iş hacminizin,gerek ciro,gerek mal alışları ve masraflar nezdinde az çok bir bilgiye sahip olmanız gerekir.En azından bu açıdan bir ön kontrol yapabilirsiniz.
Tabiki yaklaşık 4 aylık bir faaliyetiniz sonucunda önünüze herhangi bir rapor konulamaması ne yazık ki büyük eksiklik.%100 olmasa da en azından doğruluğu %80 oranında olabilecek bir raporlama çalışması yapılabilirdi.Nihayetinden eksik kalan bilgiler belirlenir,bunlarında tamamlanmasına devam edilebilirdi.Size böyle bir bilgi ve belge gelseydi,eminim ki siz bu serzenişleri yapmıyor olacaktınız..
Banka ekstreleri konusu ise hareket hacmi bakımından tabiki göreceli bir konudur.Yoğun olabilecek bir banka(lar) faaliyetinin,diğer belgelerle birlikte aylık bazda tamamlanabiliyor olması biraz zor olabilir.Fakat ne kadar zor olursa olsun,bu durum dönem sonlarında topluca işlenebilir anlamı taşımaz.Zaten bu şekilde de yapılmamalıdır.Ancak ne yazık ki değil dönemlik,yıllık bile işlendiğine şahit olunmuştur.Artık,bu şekilde gecikmeli yapılan kayıtların ne kadar sağlıklı olabileceğine siz karar verin.

Nihayetinde söyleyeceğim odur ki,(bunu söylemek üzücü de olsa) bu meslektaşımızla tekrar durum değerlendirmesi yapıp, ileriye dönük çalışma planlarınızı tekrar gözden geçirmelisiniz.
Saygılar

Ek:
Sıkıntı yaşar mısınız?
Yaşamanız kuvvetle muhtemel.En azından şu an için bile,herhangi bir finans kurumundan talep edebileceğiniz kredibilite işlemi için bile sunacağınız mali veriler,çokta doğruyu yansıtmıyor olabilecektir.Bu da ilgili kuruluşlar tarafından firmanız hakkında verilebilecek kararları olumsuz etkileyebilir (bunlar ihtimal)
Ayrıca, (fonlardan bahsettiğiniz için söylüyorum) düzenli olarak kayıt edilemeyen banka hareketlerinde gerek fon gelirleri ve diğer gelirler,gerekse giderler zamanında görülemeyecek belkide beyana konu edilmesi bile atlanabilecektir. Tabiki bunlar ihtimal ama özellikle banka hareketlerinin geç işlenmesi veya hiç işlenmemesi durumlarında bunlara sıklıkla rastlanır.Gelirin eksik veya gerektiğinden fazla beyan edilmesi riski bu durumda her zaman vardır.Bunlar da aklınızda bulunsun en azından....
 
Son düzenleme:
İdeal olan her işletmenin özel kadrolu bir meslek mensubu olmasıdır olamıyorsa becerikli bir ön muhasebe sistemi kurmak gerekir işletmeler nedense her şeye para bulur meslek mensubuna verilecek paraya geldimi tereddüt eder.Dün bir müşterim yeni yıl zammı içim %5 ler teklif ediyordu gerekçesi devlet asgari ücreti böyle arttırdı devlet en büyük işveren tuik yolu ile artışları hayali rakamlarla çıkarıyor işine geleni arttırıyor çünkü ücretlilerin emekliler yaptırımı yok grev yapamıyorlar yaptırım güçleri yok. Oysa bir kaç gün önce dövizdeki artşların %28 lerde olduğunu kendi söylüyordu çarşıda pazardada artışlar %25-30 lardan az değil.Gücü olan kendi menfeatine göre olayı yönlendirmek istiyor maalesef uygulama böyle daha ucuza yapmaya hazır komşu meslek mensubu bekliyor mükellefte bunu biliyor.Genelde meslek mensupları ile ücret pazarlığı yapıldığı için bazı müşteriler ödemelerinide aksattığı için meslek mensupları çok firma ile çalışarak geçinmeye çalışıyorlar oysa idaeli az firma ile çalışıp geçinebileceği ücreti alabilme kendimize sevdiklerimize hobilerimize meslek içi eğitimimize vakit ayırabilmektir.Bu meslek kadar çeşitli kanunları bilmek uygulamak takip etmek zorunda olan bir başka iş kolu yoktur herhalde.Hukuk çok sık değişmiyor vergi ve sosyal güvenlik mevzuaatı ise her gün değişiyor. Dürüst çalışan firmaları tenzih ederim ama bazıları sırf teşvik almak kredi almak için kuruluyor bu tip firmalarda beyanname mıhasebeciliği yapmak yeterli oluyor çünkü iş sahipleri işin başında kendi yeteneklerine göre işi götürüyorlar bütçe planlama ile ilgili bir talepleri yok ve az ödeme alacak meslek mensubu tercih ediliyor kel diye nitelendirebilecek işletmeyi özel işinizde kullanmayın şahsi ödemelerinizi işletmeden yapamazsınız işletme vasıtalarını özelde kullanamazsınız diye tenkit eden meslek mensubu istemiyorlar.Bankaları hiç işlemeye vakit bulamayanlarda var neden iş çok ücretler düşük vakit yok denetim yok.Denetim olsa her şey bir dahaki döneme düzelir.İdare denetimde sadece kdv ötv ve sahte faturaya odaklandı usul ile ilgili denetim maalesef yok.Hata yapmayan emsallerine uygun kar beyan eden sektörel olaral incelemeye alınmayan bir firma ömür boyu denetim görmeyebiliyor.Hizmet alamadığını düşünen firmalar için çözüm ön muhasebede muhasebecinin proğrramını kullanmak uzaktan erişimle meslek mensubununda ulaşmasını sağlamak belegeleri anında sisteme yüklemek bilinçli mükellef olduğunu hissettirip hizmet istemektir hizmeti veren bedelini talep edecek alamıyorsa zaten istifa edecek başkasına bakılacaktır diye yorumluyorum.Bu meslek bir arada çalışmayı ihtsaslaşmayı gerektiriyor her şeyi bilmek her şeyden anlamak mümkün değil bir çok iş yapılınca hizmet aksıyor hatalar oluyor cezalar çıkıyor eh insan hatası denip geçiliyor.Oysa meslek menspları 3-5-10 ne kadar çok olursa iyidir bir arada çalışsa her kes bir dalda ihtisaslaşsa mükellefi ile doğrudan para mevzuu konuşulmayacağı için bu işin görevlisi olacağı için tahsilatlar iyileşecek hizmetler artacak hatalar sıfırlanacaktır az iş temiz iş prensibi yürüüyecektir.Bugün yeminliler parayı almadan imzayı atmıyor ortak sağlık tesisleri de aynı durumda ama bazı meslek mensupları müşterisini finansa etmek zorunda kalıyor neden gücü yok yaptırımı yok işi aksatsa alışveriş bitecek Bir küçük ilçede 50000-150000 tl alacağı olan meslek mensubu olurmu arkadaşlar demekkitahsilatlar 1 yıl 2 yıl geriden geliyor.İyi çalışmalar.Hasan ER Smmm
 
Son düzenleme:
O muhasebe bürosu bana bağlı çalışacak ki posteki saydırırım onlara şunu unutma hiç bir zaman bürolar adam akıllı senin gibi iş yapmazlar çek senet cari asla tutmaz bankaları senin anında işlemen lazımken onlar 3 ayda vir işlerler ki extreden de hiç bir şey anlamazlar zira nereden biecek neye karşılık kim ödeme yapıldığını kur farklarını senin gibi titiz takip etmezler ipin ucunu kaçırdıysanız toparlayamazsınız sizi oyalar dururlar her gün beyanneme gönderme ile uğraştıkları için işlerimiz yoğu der size dönmezler korkmayın cesur olun ağırlığınızı koyun ve her zaman demişimdir muhasebe işyerinde TUTULUR
 
O muhasebe bürosu bana bağlı çalışacak ki posteki saydırırım onlara şunu unutma hiç bir zaman bürolar adam akıllı senin gibi iş yapmazlar çek senet cari asla tutmaz bankaları senin anında işlemen lazımken onlar 3 ayda vir işlerler ki extreden de hiç bir şey anlamazlar zira nereden biecek neye karşılık kim ödeme yapıldığını kur farklarını senin gibi titiz takip etmezler ipin ucunu kaçırdıysanız toparlayamazsınız sizi oyalar dururlar her gün beyanneme gönderme ile uğraştıkları için işlerimiz yoğu der size dönmezler korkmayın cesur olun ağırlığınızı koyun ve her zaman demişimdir muhasebe işyerinde TUTULUR

işini doğru yapan insanlara da çamur atmaya ne meraklısınız
 
Merhaba,

Herşeyden önce sözleşme yapmışmıydınız? Bu sözleşme şartlarına göre siz üstünüze düşeni yapıyormusunuz? Bu firma ya da şirket sizin, muhasebecinin değil, siz muhasebeciden fazla dikkat etmelisiniz. Sadece faturalar değil, her türlü tahsilat ve ödeme ile banka kayıtlarını anlaşılır şekilde ve vaktinde muhasebeye aktarıyormusunuz? Muhasebecinin istememesi sorun değil siz verin sonra da raporları isteyin. Ön muhasebeniz için yeterli donanımlı elemanınız var mı? Bunlar önemli şeyler. Eğer her ay mizan alacak kadar önemsiyorsanız, mizanda herşeyi görmek için, her şeyi muhasebeye aktarmanız gerekir. Yoksa elbetteki bunları göremezsiniz. Tüm bunları yapıyorsanız layıkı ile bir mizanı istemek en doğal hakkınızdır. Bunun için de en fazla bir sonraki evrakları götürdüğünüzde muhasebeci mizanı hazır olarak size vermeli. Normal şartlarda her geçici döneminden sonra özellikle kredi kullanan firmalar için bankalar detay mizan ister. Burada da tutmayan banka hesapları sırıtır. Bakmayın siz, hiç bir zaman bürolar adam akıllı iş yapmaz diyenlere... Yapan ciddi bürolar da çok var ama araştırmanız ve bedelini ödemeniz lazım. Şu da bir gerçek; belirli bir yoğunluktan sonra muhasebe içerde yani işletmede tutulmalı. Yani 4-5 ön muhasebe elemanı ile çalışan bir firmanın muhasebesini dışarda tutmak akıllıca değil. O 4-5 kişinin 1 ayda yaptığı işi en fazla 10 günde yapıp istenen raporları çıkarmak da çok kolay değildir. Hata oranı yüksektir. İş hacminiz konusunda fazla bilgim olmadığı için yazacaklarım bu kadar. Bizim öyle müşterilerimiz var ki; ayın 3'ünde tüm evraklarını teslim ediyor. Kendisi ile stok kontrolü de yaparak ayın 15'inde mutabakat sağlıyoruz. Kimileri de var, ayın 24'üne kadar fatura gelecek diye bekletiyor banka hesaplarını vermiyor ya da geciktiriyor. Ama mizanı tam istiyor. Nasıl olacaksa? Bence siz her ay beyanname döneminden sonra mizan isteyin. Sonuçta sadece KDV için bile olsa, kayıtları yapmak zorunda. O hali ile mizanı görüp işlenmeyenlerin nedenini sorabilirsiniz...

KOlay gelsin, iyi çalışmalar...
 
Sevgili Tanca,"hiç bir zaman" derken olayı çok genele yayarak biraz haksızlık yapıyoruz galiba..Her büro böyle değildir elbette..
Ayrıca yorumlarınız maalesef soruya çözüm odaklı değil,diğer sorunlarımızı bu soruda gündeme getirmek yersiz.
Saygılar
Edit: Sayın Ercay'la aynı anda yorumu gönderdiğim için,Ercay'ın yorumu bunun dışındadır...
 
Son düzenleme:
O muhasebe bürosu bana bağlı çalışacak ki posteki saydırırım onlara şunu unutma hiç bir zaman bürolar adam akıllı senin gibi iş yapmazlar çek senet cari asla tutmaz bankaları senin anında işlemen lazımken onlar 3 ayda vir işlerler ki extreden de hiç bir şey anlamazlar zira nereden biecek neye karşılık kim ödeme yapıldığını kur farklarını senin gibi titiz takip etmezler ipin ucunu kaçırdıysanız toparlayamazsınız sizi oyalar dururlar her gün beyanneme gönderme ile uğraştıkları için işlerimiz yoğu der size dönmezler korkmayın cesur olun ağırlığınızı koyun ve her zaman demişimdir muhasebe işyerinde TUTULUR

Valla hiç noktalama yapmadan saydırmışsınız tüm bürolara... Ben de tam tersine mükellefler hiç bir zaman muhasebeye tam bilgi aktarmaz ama her şeyi isterler diyecektim. Banka kayıtları ekstreden işlenmez. Siz firma olarak bankadan yaptığınız işlemler için dekont ya da makbuz kesip bunları muhasebeye aktarmalısınız. Ekstre dediğiniz kontrol içindir. Ama maalesef ne büronun hakettiği maaşı verirler ne de bir ön muhasebe elemanı alırlar. Telefona bakana cari işletirler, evrak tasnif ettirirler. Banka hesaplarını özellikle vadelileri bildirmemeye çalışırlar, Kasadan kendilerine aktardıkları paraları yok sayarlar ama kasa şişince muhasebeye sorarlar nedeninin vs... Evrakları gününde getirmezler. Getirince de hemen bir iki saat içinde ödeyecekleri bir şey var mı sorarlar. Boyacı küpü bu çünkü. Sonra da düzgün mizan isterler. Sözün özü; ne verirsen onu alırsın...
 
Evraklar alınarak muhasebe bürosunda tutulan muhasebe daha çok beyannamelerinizi doğru bir şekilde verip verginizi doğru çıkartma hedeflidir. Bankalar da elbette girilecek ama yıllık bile girilebilir (uygulama malesef bu şekilde olabiliyor). Mizanlara bakarak şirketle ilgili finansal bir karar verecekseniz, bunu muhasebeciden beklemeniz yanlış, şirket içi muhasebe sisteminiz olmalı. Veya evrakları göndermek yerine şirket içinde tutulan muhasebenin bir mali müşavirce kontrol edilerek beyannamelerin verilmesi olabilir (ki bunda da müşavir ücreti daha fazladır).

Kaygınız muhasebenin doğru girilmesi ise ısrarla mizan istemek yerine banka esktrelerinizi işlemlerinizi hiç bilmeyen birininin bile anlayacağı şekilde üzerine notlar alarak muhasebecinize verip ona yardımcı olun derim, mizan alıp hesaplar yanlış diye muhasebeci ile tartışmaktan daha sonuca yönelik bir iş olur. Önüne açıklamalı düzgün bir ekstre gelen her muhasebeci dönemsonunu beklemeden kayıtlara girer.
 
Evraklar alınarak muhasebe bürosunda tutulan muhasebe daha çok beyannamelerinizi doğru bir şekilde verip verginizi doğru çıkartma hedeflidir. Bankalar da elbette girilecek ama yıllık bile girilebilir (uygulama malesef bu şekilde olabiliyor). Mizanlara bakarak şirketle ilgili finansal bir karar verecekseniz, bunu muhasebeciden beklemeniz yanlış, şirket içi muhasebe sisteminiz olmalı. Veya evrakları göndermek yerine şirket içinde tutulan muhasebenin bir mali müşavirce kontrol edilerek beyannamelerin verilmesi olabilir (ki bunda da müşavir ücreti daha fazladır).

Kaygınız muhasebenin doğru girilmesi ise ısrarla mizan istemek yerine banka esktrelerinizi işlemlerinizi hiç bilmeyen birininin bile anlayacağı şekilde üzerine notlar alarak muhasebecinize verip ona yardımcı olun derim, mizan alıp hesaplar yanlış diye muhasebeci ile tartışmaktan daha sonuca yönelik bir iş olur. Önüne açıklamalı düzgün bir ekstre gelen her muhasebeci dönemsonunu beklemeden kayıtlara girer.

Yapıcı önerileriniz için teşekkür ederim. Biraz iletişimsizlikten dolayı bizden neler beklendiğini de mali müşavirimiz tam anlatmamıştı.

Dediğiniz gibi ekstreleri anlaşılır şekilde notlar alıp gönderebiliriz. Sadece şirketin durumunun mizana sağlıklı yansımasının dışında, bankada yoğun fon hareketleri vardı, onların yanlış hesaplanıp dönem karının yanlış çıkmasından da çekiniyorduk. Ayrıca muhasebe kayıtlarıyla banka işlemlerinin uyuşmamasının ne gibi sorunlar yaratabileceğini tam bilmiyorduk, anladığım kadarıyla ilk planda vergilerin doğru bir şekilde çıkarılması önemli.

Buradaki diğer yorumlar da o yönde, biz banka ekstreleri dahil daha önce istenmemiş olsa bile her türlü bilgiyi bundan sonra mali müşavirimize aktarmayı deneyeceğiz.
 
Üst