Odaların Defter Tutması

aykut111

Katkı Sunan Üye
Üyelik
9 Ocak 2007
Mesajlar
552
derneklerin,
yeterli sayıda meslek mensubu çalıştırması halinde basit usul defter tutabildiklerini ve beyannamelerini tanzim edebildiklerini biliyoruz.Bulunduğumuz bölgede bazı dernekler bu yetkilerini kötüye kullanıyor ve elimizden mükellef kapma yarışına giriyorlar(Çeşitli ucuz yöntemlere başvuruyorlar)
-Buna karşı alabileceğimiz önlemler nelerdir?
-Mükellefler vergi dairesinden başka yere kaydolmak veya üye olmak zorundamıdırlar?(Ör:Tekel ruhsatı almak için Bakkallar derneğine kayıtlı olmak zorunda mı ?)
-Dernekler işletme veya ltd defteri de tutabilirlermi
-Olumlu veya olumsuz cevaplarınız için "gerekçelerinizi de" belirtirseniz memnun olurum.
 
Ynt: Derneklerin Defter Tutması

Dernek yada oda dahi olsun.Kanunularındaki gelirden farklı arzi gelirleri varsa iktisadi işletmenin konusunu oluştururlar.Bundan dolayıda vergi mükellefiyeti tesis ettirilmesi gerekir.İktisadi işletmeler ticaret sicile tescil olmuyor.Çünkü ticaret sicil böyle bir tescile gerek olmadığını söylüyor.
İktisadi işletme kuruluşu ise dernek kara defterinde karar alıyorsunuz ve bu iktisadi işletmeye 1 müdür atıyorsunuz.Bunun fotokopisi ve sorumlu müdürün imza sirküsü ve nüfus cüzdanı ikametgah ile vergi dairesine başvuruyorsunuz.Yoklaması buna göre yapılıyor.
 
Ynt: Derneklerin Defter Tutması

3568 Sayılı Meslek Yasası
Kanun Metni
I. BÖLÜM - Genel Hükümler (Madde 1 - Madde 13)
SERBEST MUHASEBECİLİK, SERBEST MUHASEBECİ MALÎ MÜŞAVİRLİK VE YEMİNLİ MALÎ MÜŞAVİRLİK KANUNU

BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler

Meslek ünvanlarının haksız kullanılması:
Madde 3 – Kanunen kullanmaya yetkisi olmayanlar tarafından serbest muhasebeci, serbest muhasebeci malî müşavir, yeminli malî müşavir unvanlarının veya bu unvan veya kavramlara karışacak veya onlara benzer her türlü unvan, ibare veya remizlerin kullanılması yasaktır.
Odalar, yukarıdaki fıkraya aykırı davranışları öğrendiklerinde Cumhuriyet Savcılığına bildirmek mecburiyetindedirler. Cumhuriyet Savcılığınca tahkikatın sonucu, odaya ve ilgililere bildirilir.


Sayın aykut111,

Şu anki şekliyle, dernek değil oda olarak adlandıralım.

3568 sayılı meslek yasamıza göre meslek ünvanına sahip olma ve kullanma şartları açıkça belirtilmiştir.

Odaların bu ünvanı kullanması ve bu ünvana ait işleri yapması mümkün değildir. Basit usulle ilgili olarak sunulan hakkı diğer mükellef çeşitlerine de genişletmek istemeleri, zaten yanlış ve haksız olan bir düzenlemenin daha da vahim yanlışlıklara ve haksızlıklara yol açabileceği açık olarak görünmektedir.

SMMM Odanıza anlattığınız bu konuyla ilgili bilgi verin.

Kanunda belirtildiği şekilde ..” Basit usule tabi mükelleflerin kayıtları, bağlı oldukları oda veya birlikler bünyesinde kurulan muhasebe bürolarında tutulmaktadır. Bu bürolarda 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış yeterli sayıda meslek mensubunun çalıştırılması zorunludur.” deniyorsa bu tablonun meslek mensubuna ait bilgileri içerir ve onun imzasının olması gerekir. Böyle olduğu taktirde hem ilgili odanın çalıştırdığı meslek mensubu ve yeterli sayıda meslek mensubunun çalıştırılıp çalıştırılmadığı belirlenmiş olur. Bazı odaların, odanın kendi muhasebe kayıt ve düzeni için sözleşme yaptıkları meslek mensuplarını, sözleşmenin sınırlarını genişletip basit usülle ilgili belge ve kayıt düzenlemeleri içersinde de isim ve ünvanını kullanmaları, meslek mensubunun kullandırtması durumu da bulunmaktadır.

İşyeri açma ve çalıştırma ruhsatı vb diğer uygulamalara yönelik olarak, mükellef, yaptığı işin alanına giren ilgili odaya kaydolmak zorundadır.
Sanırım bu zorunlu kayıt esnasında, bazı odalar tarafından kayıtlarının odada tutulmasının zorunluluğu vurgulanmaktadır.
Burada ya da başka bir formda bir arkadaşımız, kayıtlarını odalarında tutturmayan üyelere, ilgili odanın devamlı uyarı yazısı gönderdiği ve kayıtlarının odada tutulması gerektiğinin hatırlatıldığını okumuştum.

Mükellef kayıt ve belgelerini isterse kendi de tutabilir. Bunun için izin almasına gerek yoktur.

Beyannamenin doldurulmasına ve basit usül uygulamasına ilişkin vergi rehberi için;

http://www.gib.gov.tr/index.php?id=1050

“İsteyen mükellefler, kayıtlarını hiçbir izne gerek olmadan kendileri de tutabilmektedir. Bu takdirde, vergilendirme ile ilgili ödevlerin tamamı kendilerince yerine getirilecektir. İsteyen mükellefler ise kayıtlarını meslek mensubuna da tutturabilirler.”
 
Ynt: Derneklerin Defter Tutması

Sn Karaman Dikkatiniz için teşekkürler,sorumun başlığı dernekler değil "odalar"olacaktı.
Odaların fatura basma yetkisi,diğer çirkin çabalarınada zemin hazırlıyor.Bununla mücadele etmek için neler yapmak lazım?
(Klavyemin şürçmesi yüzünden,tüm formdaşlardan özür dilerim)
 
Ynt: Derneklerin Defter Tutması

aykut111 ' Alıntı:
Sn Karaman Dikkatiniz için teşekkürler,sorumun başlığı dernekler değil "odalar"olacaktı.
Odaların fatura basma yetkisi,diğer çirkin çabalarınada zemin hazırlıyor.Bununla mücadele etmek için neler yapmak lazım?
(Klavyemin şürçmesi yüzünden,tüm formdaşlardan özür dilerim)

Burda İş yine TÜRMOB'a düşüyor tabi. Maliye Bakanlığı Odalara üstü örtülü 3568 sayılı yasadaki yetkileri kısmen vermiştir.
 
Ynt: Derneklerin Defter Tutması

aykut111 ' Alıntı:
Sn Karaman Dikkatiniz için teşekkürler,sorumun başlığı dernekler değil "odalar"olacaktı.

(Klavyemin şürçmesi yüzünden,tüm formdaşlardan özür dilerim)

Merhaba,
Mesajı yazdıktan sonra değiştirmek isterseniz;
Yazdığınız mesajı açın ve sağ üst tarafında "Alıntı", "Değiştir", "Sil" şeklinde ikonlardan "Değiştir" linkini tıklayarak başlık dahil mesajda istediğiniz değişikliği yaptıktan sonra mesajın altında bulunan "Kaydet" butonunu tıklamanız halinde istediğiniz değişiklik yapılmış olacaktır.

Ben bu konunun başlığını sizin yerinize değiştirdim.
 
Ynt: Derneklerin Defter Tutması

smmmkaraman ' Alıntı:
SMMM Odanıza anlattığınız bu konuyla ilgili bilgi verin.

Kanunda belirtildiği şekilde ..” Basit usule tabi mükelleflerin kayıtları, bağlı oldukları oda veya birlikler bünyesinde kurulan muhasebe bürolarında tutulmaktadır. Bu bürolarda 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış yeterli sayıda meslek mensubunun çalıştırılması zorunludur.”

Yasa, sözleşme yapılması değil çalıştırılması şeklinde açıkça belirtmiştir. Kısaca bordrolu olması gerekir.
Sonuçta yine sayın turk_bey'in belirttiği gibi odalara kısmen verilen yetkinin yanında ayrıca muhasebe bürosu kurmak yetkisi de verilmiş bulunuyor.
Oda bünyesinde kurulan muhasebe bürosunda 3568 sayılı yasaya göre yetki almış yeterli sayıda meslek mensubunun çalışıp çalışmadığı ise belirsizdir.

Beyanname üzerindeki tablonun, oda bünyesinde çalışan 3568 sayılı yasaya göre yetkili meslek mensubunun bilgi ve imzasının olacak şekilde düzenlenmesi gerekirdi.
 
Ynt: Odaların Defter Tutması

demekki,
elimizden hiçbir şey gelmiyor.Cevaplardan bunu anladım.
Turmob un bu konuda herhengi bir çalışması varmı acaba?
 
Üst