Ynt: Derneklerin Defter Tutması
3568 Sayılı Meslek Yasası
Kanun Metni
I. BÖLÜM - Genel Hükümler (Madde 1 - Madde 13)
SERBEST MUHASEBECİLİK, SERBEST MUHASEBECİ MALÎ MÜŞAVİRLİK VE YEMİNLİ MALÎ MÜŞAVİRLİK KANUNU
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Meslek ünvanlarının haksız kullanılması:
Madde 3 – Kanunen kullanmaya yetkisi olmayanlar tarafından serbest muhasebeci, serbest muhasebeci malî müşavir, yeminli malî müşavir unvanlarının veya bu unvan veya kavramlara karışacak veya onlara benzer her türlü unvan, ibare veya remizlerin kullanılması yasaktır.
Odalar, yukarıdaki fıkraya aykırı davranışları öğrendiklerinde Cumhuriyet Savcılığına bildirmek mecburiyetindedirler. Cumhuriyet Savcılığınca tahkikatın sonucu, odaya ve ilgililere bildirilir.
Sayın aykut111,
Şu anki şekliyle, dernek değil oda olarak adlandıralım.
3568 sayılı meslek yasamıza göre meslek ünvanına sahip olma ve kullanma şartları açıkça belirtilmiştir.
Odaların bu ünvanı kullanması ve bu ünvana ait işleri yapması mümkün değildir. Basit usulle ilgili olarak sunulan hakkı diğer mükellef çeşitlerine de genişletmek istemeleri, zaten yanlış ve haksız olan bir düzenlemenin daha da vahim yanlışlıklara ve haksızlıklara yol açabileceği açık olarak görünmektedir.
SMMM Odanıza anlattığınız bu konuyla ilgili bilgi verin.
Kanunda belirtildiği şekilde ..” Basit usule tabi mükelleflerin kayıtları, bağlı oldukları oda veya birlikler bünyesinde kurulan muhasebe bürolarında tutulmaktadır. Bu bürolarda 3568 sayılı Kanuna göre yetki almış yeterli sayıda meslek mensubunun çalıştırılması zorunludur.” deniyorsa bu tablonun meslek mensubuna ait bilgileri içerir ve onun imzasının olması gerekir. Böyle olduğu taktirde hem ilgili odanın çalıştırdığı meslek mensubu ve yeterli sayıda meslek mensubunun çalıştırılıp çalıştırılmadığı belirlenmiş olur. Bazı odaların, odanın kendi muhasebe kayıt ve düzeni için sözleşme yaptıkları meslek mensuplarını, sözleşmenin sınırlarını genişletip basit usülle ilgili belge ve kayıt düzenlemeleri içersinde de isim ve ünvanını kullanmaları, meslek mensubunun kullandırtması durumu da bulunmaktadır.
İşyeri açma ve çalıştırma ruhsatı vb diğer uygulamalara yönelik olarak, mükellef, yaptığı işin alanına giren ilgili odaya kaydolmak zorundadır.
Sanırım bu zorunlu kayıt esnasında, bazı odalar tarafından kayıtlarının odada tutulmasının zorunluluğu vurgulanmaktadır.
Burada ya da başka bir formda bir arkadaşımız, kayıtlarını odalarında tutturmayan üyelere, ilgili odanın devamlı uyarı yazısı gönderdiği ve kayıtlarının odada tutulması gerektiğinin hatırlatıldığını okumuştum.
Mükellef kayıt ve belgelerini isterse kendi de tutabilir. Bunun için izin almasına gerek yoktur.
Beyannamenin doldurulmasına ve basit usül uygulamasına ilişkin vergi rehberi için;
http://www.gib.gov.tr/index.php?id=1050
“İsteyen mükellefler, kayıtlarını hiçbir izne gerek olmadan kendileri de tutabilmektedir. Bu takdirde, vergilendirme ile ilgili ödevlerin tamamı kendilerince yerine getirilecektir. İsteyen mükellefler ise kayıtlarını meslek mensubuna da tutturabilirler.”