Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Merhaba Arkadaşlar
Öncellikle geçmiş olsun dileklerini ileten mavi efe, özkan.ank ve ncklyldz arkadaşlara teşekkür ediyor ve selamlarımı gönderiyorum Bağımsız denetimde gelişmeler durmuyor Bu yüzden mevzuatı sürekli takip etmemiz gerekiyor Paylaşım her zaman gereklidir Saygılarımla
Sermaye Piyasası Kurulu'nun 2009/49 sayılı haftalık bülteninde yer alan duyuru aşağıdadır:
Bilindiği üzere, ülkemiz sermaye piyasasında bağımsız denetim faaliyetleri ile bu faaliyette bulunacak bağımsız denetim kuruluşları ve bağımsız denetçilere ilişkin esasları belirleyen Seri:X, No:22 ?Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ?i (Seri:X, No:22 Tebliği veya Tebliğ) 12.06.2006 tarih ve 26241 sayılı Resmi Gazete?de yayımlanarak yürürlüğe girmi?tir. Seri:X, No:22 Tebliği?nin ?Bağımsız Denetim Faaliyetinde Bulunma şartları? başlıklı ikinci Kısmının 4/h ve 10?uncu maddelerinde bağımsız denetçilerin çalışılan bağımsız denetim kuruluşunda tam zamanlı olarak görev almaları ve ?Bağımsız Denetim Sözleşmesi? başlıklı Üçüncü Kısmının 6?ncı maddesinde ise bağımsız denetim kuruluşu rotasyonuna ilişkin hususlar düzenlenmiştir.
Seri:X, No:22 Tebliği?nin tam zamanlılık ve bağımsız denetim kurulu?u rotasyonuna ili?kin hükümlerin uygulamasına yönelik Kurulumuzca yapılan tespitler, piyasada oluşan tereddütler ve taleplerin değerlendirildiği Kurul Karar Organı?nın 13.11.2009 tarih ve 33 sayılı toplantısında;
1. Bağımsız denetim kuruluşlarında çalışan denetçilerin tamamının, Seri:X, No:22 Tebliği?nin ikinci Kısmının 4/h ve 10?uncu maddeleri uyarınca tam zamanlı olarak çalışmaları gerekliliği bulunduğundan, sermaye piyasasında bağımsız denetimle yetkili kuruluşlar listesine alınmak üzere yapılacak yeni başvurularda ve mevcut listede yer alan bağımsız denetim kuruluşlarına alınacak yeni denetçilerde tam zamanlılık şartının aranması, halihazırda listede yer alan bağımsız denetim kuruluşlarının mevcut denetçileri için ise söz konusu şarta uyum sağlamaları hususunda borsa şirketlerinin 31.12.2010 tarihli finansal tablolarının kamuya açıklandığı son tarihe kadar süre tanınması, süre sonunda ?tam zamanlılık? şartını sağlayamayan bağımsız denetim kuruluşlarının Seri:X, No: 22 Tebliği?nin ikinci Kısmının 30?uncu maddesi hükmü uyarınca bağımsız denetim faaliyetinde bulunma yetkisinin iptal edileceği hususunda bilgilendirilmeleri,
2. Seri: X, No:22 Tebliği?nin Üçüncü Kısmının 6?ncı maddesinde yer alan bağımsız denetim kuruluşu rotasyonuna ili?kin düzenlemenin uygulanmasında;
a) Seri:X, No: 22 Tebliği?nin Geçici 4?üncü maddesi uyarınca, Tebliğin 6?ncı maddesinde en çok 7 yıl olarak belirlenen sözleşme süresinin belirlenmesinde Seri:X, No: 22 Tebliğinin yayımı tarihinden önce yürürlüğe girmiş bağımsız denetim sözleşmelerinin sürelerinin de dikkate alınacağı hükmü çerçevesinde, bir bağımsız denetim kuruluşu ile 7 yıl çalışan işletmelerin tamamının, 31.12.2010 tarihli (veya 01.01.2011 tarihinden sonra sona eren özel hesap dönemlerine ait) finansal raporlarının bağımsız denetimi için yapacakları sözleşmelerde bağımsız denetim kuruluşu rotasyonu uygulamak zorunda olduğu,
b) Aynı uluslar arası kuruluş ile lisans anlaşması bulunan bağımsız denetim kuruluşları arasında rotasyon kapsamında müşteri değişimlerine izin verilmeyeceği,
c) İşletmelerin, Seri:X, No:22 Tebliği?nin Üçüncü Kısmının 3?üncü maddesi uyarınca bağımsız denetim kuruluşu seçiminde, bağımsız denetim kuruluşunun imkanlarını, uzmanlık ve deneyimlerini dikkate alması gerektiği; bağımsız denetim kuruluşlarının ise, sahip oldukları organizasyon, personel ve mesleki uzmanlıkları ile sonuçlandıramayacakları bir bağımsız denetimi hizmetini üstlenmemeleri gerektiği,
d) Seri:X, No:22 Tebliği?nin ikinci Kısmının 18?inci maddesi kapsamında, işletmelerin bir hesap dönemine ait finansal raporlarının bağımsız denetimi için iki farklı bağımsız denetim kuruluşu ile sözleşme imzalayamayacakları ve bu şekilde yapılacak bir sözleşme teklifini kabul eden bağımsız denetim kuruluşlarına listeden çıkarılma dahil her türlü idari ve cezai işlemin tesis edileceği,
e) Rotasyon uygulamasının dolanılmasına yönelik herhangi bir muvazaalı işlemin tespiti halinde, bu işlemlere taraf bağımsız denetim kuruluşları, şirketler ve yönetim kurulu üyeleri hakkında her türlü idari ve cezai işlemlerin tesis edileceği,
hususlarında bağımsız denetim kuruluşlarının, işletmelerin ve kamuoyunun bilgilendirilmesine karar verilmiştir.
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Değerli Meslektaşlar
Bağımsız denetim konusundaki güncel gelişmelere meslek kamuoyumuz tarafından yeterince yer verilmediği görüşündeyim Halbuki özellikle bağımsız denetim konusunda her geçen gün önemli değişiklikler olmaktadır.
Bağımsız denetim lisanslarının verilmesinde yetkili Türkiye Sermaye Piyasası Aracı Kuruluşları Birliği'nden lisans yenileme eğitimleri hakkında bağımsız denetim kuruluşlarına aşağıdaki yazı gönderilmiştir:

Sayın İlgili,

Lisans yenileme eğitimlerine katılması gereken kişiler, Lisanslama Sicil Tutma Sistemi (LSTS) tarafından önceden belirlenen kurallar dahilinde hesaplanır ve eğitime davet edilirler. Bu hesaplamalarda lisans sahiplerinin, ilgili lisans belgesinin kapsamında bir görevde çalışıp çalışmadığı ve lisansın başlangıç tarihi temel alınır. Lisans belgesi kapsamında bir görevde çalışan kişiler için lisansın yenileme tarihi, lisans tarihinden 4 yıl sonrasıdır. Bunun dışında kalan kişiler için bu süre 2 yıl olarak düzenlenmiştir.

Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Lisansı'na muafiyet yolu ile hak kazanılması halinde lisansın başlangıç tarihi, Seri:X, NO:22 sayılı "Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ"inde bu hakkın kazanılmasında baz teşkil edilen 2006 (12.06.2006) yılının son günü olan 31.12.2009 tarihidir.

Bununla birlikte yenileme eğitimlerini düzenleyen Seri:VIII, NO:34 sayılı "Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunanlar İçin Lisanslama ve Sicil Tutmaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ"inde, Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Lisans'ını, muafiyet yöntemi ile alan kişiler için herhangi bir düzenleme bulunmamaktadır. Ancak LSTS, belirlenen kurallar dahilinde, bu grubu içine alacak şekilde tüm lisans türleri için eğitim ihtiyaçlarını oluşturmuş ve ilgilileri e_posta yolu ile yenileme eğitimlerine davet etmiştir. Bu aşamada Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Lisansını muafiyet yöntemi ile alanlar için de yenileme eğitimleri oluşmuş ve ilgilileri aşağıdaki e_posta ile bilgilendirlmiştir. Birliğimiz konu hakkında Sermaye Piyasası Kurulu'dan (Kurul) görüş talep etmiştir. Kurul'un yapacağı düzenlemeye kadar lisans yenileme eğitim ihtiyaçları LSTS'nden kaldırılacak olup , 04.12.2009 tarihinde tarafınıza gönderilmiş elektronik postayı dikkate almamanız hususunu bilgilerinize sunarız.

Türkiye Sermaye Piyasası Aracı Kuruluşları Birliği
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Değerli Meslektaşlar



Bilindiği üzere 13.11.2009 tarih ve 33/984 sayılı toplantısında SPK aşağıdaki kararı almıştı



1. Bağımsız denetim kuruluşlarında çalışan denetçilerin tamamının, Seri: X, No: 22 Tebliği'nin İkinci Kısmının 4/h ve 10'uncu maddeleri uyarınca tam zamanlı olarak çalışmaları gerekliliği bulunduğundan, sermaye piyasasında bağımsız denetimle yetkili kuruluşlar listesine alınmak üzere yapılacak yeni başvurularda ve mevcut listede yer alan bağımsız denetim kuruluşlarına alınacak yeni denetçilerde tam zamanlılık şartının aranması, halihazırda listede yer alan bağımsız denetim kuruluşlarının mevcut denetçileri için ise söz konusu şarta uyum sağlamaları hususunda borsa şirketlerinin 31.12.2010 tarihli finansal tablolarının kamuya açıklandığı son tarihe kadar süre tanınması, süre sonunda "tam zamanlılık" şartını sağlayamayan bağımsız denetim kuruluşlarının Seri: X, No: 22 Tebliği'nin İkinci Kısmının 30'uncu maddesi hükmü uyarınca bağımsız denetim faaliyetinde bulunma yetkisinin iptal edileceği hususunda bilgilendirilmeleri,



Şimdi 2010 finansal tablolarının kamuya açıklandığı son tarih 30.04 2010 olarak kabul edersek tam zamanlı çalışma bu tarihte zorunlu hale geliyor demektir.



Ancak böyle bir yasal düzenleme olmakla birlikte bu konuda soru işaretleri vardır.



1- Şu anda mevcut bağımsız denetçilerin çoğunluğunun ymm yada smmm büroları bulunmaktadır Bu bürolar mesleki faaliyet kapsamında değerlendirilecekmidir? Yoksa bağımsız denetçiler bürolarını kapatmak zorunda kalacaklarmıdır ? YMM tam tasdik faaliyetleri mesleki kapsamda sayılıp smmm faaliyetleri sayılmayacak mıdır?



2-Bağımsız denetçilerin tam zamanlı hale geldikleride sosyal güvenlik durumları nasıl olacaktır?



3- Büro faaliyetlerine izin verilmediği taktirde bir çok bağımsız denetim kuruluşu denetim kadrosu oluşturmakta zorluk çekeceklerdir. Bu durum yabancı ortaklı 4 büyüklere avantaj sağlayacak mıdır?



Bu ve benzeri konularda tam zamanlık konusunda sorunlar bulunmaktadır Meslek örgütümüz TURMOB ve Yöneticilerimiz yakın zamanda SPK ile görüşme yapmışlar mıdır?



Saygılarımla

Önder TUNABOYLU
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Tormob yöneticilerimizin eğerki spk'la görüşme yapsalar dahi bunu paylaşacaklarını zannetmiyorum. Kendi fikirim. İyi çalışmalar
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Önder68 ' Alıntı:
Şimdi 2010 finansal tablolarının kamuya açıklandığı son tarih 30.04 2010 olarak kabul edersek tam zamanlı çalışma bu tarihte zorunlu hale geliyor demektir.

Bu tarih 30.04.2011 olacaktı Özür Düzeltiyorum
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

merhabalar

2011 yılı bağımsız denetim lisanslama sınav takvimi belli değil , ilgili kurumlardan tek satır açıklama dahi yok,binlerce bu sınavı bekleyen insanlar kendilerine bir yön çizmek için hiçbir ciddiyeti olmayan , sınav şekilleri ,zamanları,soru sayıları devamlı değişen,yanlış soruların yer aldığı ve yarın ne şekilde bir sınavla karşılacağımızı bilemediğimiz , derli toplu sınav kaynağı olmayan v.s,vs...sınavları bekliyor. bu sınavların gerçekten bağımsız denetim için gereğinden ve yeterliliğinden endişelerin olduğu bu sınavlara gerekli düzenlemelerin yapılarak bir istikrara kavuşması gerektiği kanaatindeyim
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

serkankyra ' Alıntı:
merhabalar

2011 yılı bağımsız denetim lisanslama sınav takvimi belli değil , ilgili kurumlardan tek satır açıklama dahi yok,binlerce bu sınavı bekleyen insanlar kendilerine bir yön çizmek için hiçbir ciddiyeti olmayan , sınav şekilleri ,zamanları,soru sayıları devamlı değişen,yanlış soruların yer aldığı ve yarın ne şekilde bir sınavla karşılacağımızı bilemediğimiz , derli toplu sınav kaynağı olmayan v.s,vs...sınavları bekliyor. bu sınavların gerçekten bağımsız denetim için gereğinden ve yeterliliğinden endişelerin olduğu bu sınavlara gerekli düzenlemelerin yapılarak bir istikrara kavuşması gerektiği kanaatindeyim

aynı cevapları tüm başlık konuların göndermen biraz abartı. sıkıntını herhalde hepmiz anladık...
 
Ynt: Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim ile İlgili Önemli Gelişmeler

Sermaye Piyasası Kurulu'nun 14.07.2011 tarih ve 22/703 sayılı kararı aşağıdadır:
Kurulumuzca bağımsız denetim kuruluşları nezdinde yürütülen kalite kontrol çalışmalarında; bağımsız denetim kuruluşlarının, müşteri şirketlerin kendi işletme koşullarını dikkate alarak tahmin, varsayım ve ölçme işlemi yapmaları gereken vadeli mal ve hizmet alım ve satım işlemlerinde uygulanacak faiz (iskonto) oranları, kıdem tazminatı hesaplamasında kullanılacak maaş artış ve iskonto (faiz) oranları ve benzeri konularda müşterilerine tavsiyede veya yönlendirmede bulundukları ve bu durumun, şirketlerin finansal tablolarının karşılaştırılabilirlik özelliğini ve doğru bilgi aktarma niteliğini bozucu sonuçlara yol açabileceği tespit edilmiştir.
Bağımsız denetim kuruluşlarının, bağımsız denetimini üstlendikleri şirketlere bu gibi tavsiye ve yönlendirmelerde bulunmamaları ve uygulamayı yönlendirmemeleri gerekmektedir.
Bağımsız denetim kuruluşlarınca yukarıda belirtilen türde tavsiye ve yönlendirmelerde bulunulması, müşteri şirketlerin finansal raporlarının 2, 16 ve 18 no?lu standartlar başta olmak üzere genel olarak Türkiye Muhasebe/Finansal Raporlama Standartlarının özüne de aykırılık oluşturduğu bilinmektedir.
Diğer taraftan, bağımsız denetim kuruluşlarınca yukarıda belirtilen türde tavsiye ve yönlendirmelerde bulunulması;
1) Seri: X No: 22 ?Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ?in ?Bağımsız Denetimde Bulunma Şartları? başlıklı İkinci Kısım 13?üncü maddesinde yer alan yasaklar kapsamında değerlendirilebilecek ve bağımsızlığın ortadan kalkmasına, bağımsız denetim kalitesinin zayıflamasına neden olabilecektir.
2) Aynı Tebliğin ?Muhasebe Tahminlerinin Bağımsız Denetimi? başlıklı Yirminci Kısmı hükümlerine göre muhasebe tahminlerinin müşteri şirketlerce yapılması gerekmekte, bağımsız denetçiler tarafından ancak kontrol ve teste tabi tutulmaktadır. Nitekim anılan Kısmın çeşitli maddelerinde finansal tablolarda yer alan muhasebe tahminlerinin yapılmasının işletme yönetiminin sorumluluğunda olduğu hususuna açıkça ve tekraren yer verilmiştir. Bu kapsamda bağımsız denetçiler kendi yaptıkları veya başka kaynaklardan elde ettikleri tahminleri de ancak işletmenin tahminlerinin uygulanabilirliğinin ve doğruluğunun testi amacıyla ve işletmeye özgülenmiş bir şekilde değerlendirmeleri mümkün olacaktır. Aksine uygulamalar, bağımsız denetim kurallarına aykırı sonuçlara neden olarak finansal raporlamaların bağımsız denetimi sürecinde önemlilik düzeyi yüksek hataların ortaya çıkmasına ve kamunun hatalı bir şekilde bilgilendirilmesi yoluyla sermaye piyasalarının düzenli işleyişinin bozulmasına yol açabilecektir.
Bu çerçevede, Seri: X No: 22 ?Sermaye Piyasasında Bağımsız Denetim Standartları Hakkında Tebliğ?in İkinci Kısmında yer alan denetçinin bağımsızlığına ve denetim kalitesinin artırılmasına ilişkin düzenlemelere ve aynı Tebliğin Yirminci Kısım hükümlerine tam uyum konusunda gerekli dikkat ve özenin gösterilmesi hususunda bağımsız denetim şirketlerinin bilgilendirilmesine karar verilmiştir.
 
Üst