Şirkete Kayıtlı Ticari Binek Otomobil Satışında KDV Oranı

Nasıl ki doblo türü araçların alışında ödenen kdv indirim konusu yapılamayıp gider veya maliyet unsuru olarak değerlendiriliyorsa, satışında da %1 kdv uygulanmalıdır. (işi araç alım satımı, kiralaması olan şirketleri ve 2 yıl olayını ayrı tutuyorum.) Motorlu taşıtlar vergi dairesinden bu aracın dosyasına bakıldığında 87.03 yazdığını görebilirsiniz.
 
Sayın meduzam,

İki farklı araçtan bahsediyorsunuz. Binek oto için % 1 Doblo kamyonet için % 18 uygulamanız gerekir. Doblo ruhsatında Ticari araç yazdığını unutmayınız. Sizin için iki yıllık süre işlemiyor, bilginize.


Sayın kesimkesyan,

Aracın ruhsatın da ister binek yazsın,ister ticari yazsın bunun bir önemi bulunmamaktadır, burada önemle olan aracın hangi G.T.İ.P koduna girdiğine bakmak gerekir. Doblo türü araçlar 87.03 kodu na girdiklerinden dolayı kullanılmış aracın binek oto,jeep ve doblo kamyonet panelvan satışında uygulanması gereken KDV oranı o/o 1 olması gerekmektedir.


Verdiğim cevaba tatmin olmadıysanız ilgili mukteza Ek'te bulunmaktadır.

Kullanılmış araç satışında uygulanacak katma değer vergisi oranı
ic_title_cizgi.gif
ic_title_cizgi_uc.gif


Tarih29/04/2010
SayıKDV-54/ 2010-2
Kapsam
T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
Gelir İdaresi Başkanlığı
KATMA DEĞER VERGİSİ SİRKÜLERİ / 54

Konusu: Kullanılmış araç satışında uygulanacak katma değer vergisi oranı
Tarihi: 29 / 04 / 2010
Sayısı: KDV-54/ 2010-2
İlgili Olduğu Maddeler : Katma Değer Vergisi Kanununun 28 inci maddesi

1. Giriş
Başkanlığımıza intikal eden olaylardan, kullanılmış araç satışında uygulanacak katma değer vergisi oranına ilişkin tereddüt bulunduğu anlaşılmış olup konu hakkında aşağıdaki açıklamaların yapılması uygun görülmüştür.
2. Yasal Düzenlemeler
3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun; 1/1 inci maddesine göre, Türkiye'de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler; 1/3-d maddesine göre de müzayede mahallerinde ve gümrük depolarında yapılan satışlar KDV'ye tabidir.
KDV oranları, KDV Kanununun 28 inci maddesinin verdiği yetkiye dayanılarak 30/12/2007 tarih ve 26742 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi ile Kararnameye ekli I sayılı listede yer alan teslim ve hizmetler için %1, II sayılı listede yer alan teslim ve hizmetler için %8, bu listelerde yer almayan vergiye tabi işlemler için %18 olarak tespit edilmiştir.
Söz konusu Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listenin 9 uncu sırasında;
"Aşağıda tanımları yapılan motorlu taşıtlardan yalnız "kullanılmış" olanlar,
Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 8701.90.50.00.00 Kullanılmış olanlar ile 87.03 pozisyonundaki binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (87.02 pozisyonuna girenler hariç) (steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil). [(Yalnız binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları, jipler, vb., motorlu karavanlar, elektrik, gaz, güneş enerjili vb. motorlu taşıtlar, "8703.10.11.00.00 özellikle kar üzerinde hareket etmek için dizayn edilmiş sıkıştırma ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu olanlar (dizel veya yarı dizel) veya kıvılcım ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu taşıtlar", "8703.10.18.00.00 diğerleri"] [Ambulanslar, mahkum taşımaya mahsus arabalar, para arabaları, cenaze arabaları, itfaiye öncü arabaları gibi özel amaçla yapılmış motorlu taşıtlar hariç.]"
ifadesine yer verilmiştir.
2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinin 1 inci maddesinin (5) no.lu ayrımında, (I) sayılı listenin 9 uncu sırasında yer alan "kullanılmış" deyiminin 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa göre özel tüketim vergisine tabi olmayan taşıtları ifade ettiği belirtilmiştir.
87.03 pozisyonunda yer alan eşyaların tanımına ilişkin olarak, 27/7/2005 tarih ve 25888 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 8 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliği (Tarife-Sınıflandırma Kararları) ile 6/2/2010 tarih ve 27485 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliğinde (Gümrük Tarife Cetveli Açıklama Notları) de açıklamalar yapılmış bulunmaktadır.
Buna göre;
1) 1+1, 1+3, 1+4 veya 1+7 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örn. yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (en arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıtlar 87.03 pozisyonunda yer almakta olup, binek otomobiller bu kapsamda değerlendirilmektedir.

87.03 pozisyonunda tanımlanan binek otomobiller ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (87.02 pozisyonuna girenler hariç) (steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil) hem insan hem eşya taşıyabilen motorlu araçlar gibi "çok amaçlı araçları" kapsamaktadır.
Sürücü dahil 10 veya daha fazla kişi taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 87.02 pozisyonunda yer almaktadır.
Ambulanslar, mahkum taşımaya mahsus arabalar, para arabaları, cenaze arabaları, itfaiye öncü arabaları gibi özel amaçla yapılmış motorlu taşıtlar 87.03 pozisyonunda yer almakla birlikte, 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi eki I sayılı listenin 9 uncu sırası haricinde tutulmuştur.
2) 30/3/2009 tarihinde yürürlüğe giren 2009/14812 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi ile, 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli (I) sayılı listenin 9 uncu sırasına 30/3/2009 tarihinden geçerli olmak üzere "8701.90.50.00.00 Kullanılmış olanlar" ibaresi eklenmiştir.
Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 8701.90.50.00.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunda, tekerlekli zirai traktörler ve ormancılıkta kullanılan tekerlekli traktörlerin (motokültörler hariç) kullanılmış olanları yer almaktadır.
3) Kamyonet türü araçlar genellikle birden fazla koltuk sırasına sahiptirler ve biri insan taşınmasına mahsus kapalı bir kabin ve eşya taşınmasına mahsus açık veya kapalı bir alan olmak üzere iki ayrı alandan meydana gelirler. Bununla birlikte, bu tür araçların ikiden fazla aksı olması veya eşya taşımaya mahsus alandaki azami dahili taban uzunluğunun aracın dingiller arası mesafesinin % 50 sinden fazla olması halinde, bu araçlar 87.03 pozisyonunda sınıflandırılmazlar.
4) Birden fazla koltuk sırasına sahip olan panelvan türü araçlar 87.03 pozisyonu "Armonize Sistem İzahnamesinde" verilen göstergeleri karşılamalıdır. Ancak, arka kısımda güvenlik teçhizatı ve koltukların yerleştirilmesi için sabit tutturma noktaları ve bağlantı elemanlarının bulunmadığı birden fazla koltuk sırasına sahip olan panelvan türü araçlar, yolcu alanı ile yük alanı arasında sabit bir panel veya bariyer ya da yan panellerde pencereleri bulunsun veya bulunmasın 87.03 pozisyonunda sınıflandırılmazlar.
Bununla beraber, 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listenin 9 uncu sırasında, KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklenilen KDV'yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin, bu araçları tesliminde % 18 oranında KDV uygulanacağı belirtilmiştir.
Diğer taraftan, 2008/13426 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinin 2 nci maddesinde; KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklenilen KDV'yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin, kiralamak veya çeşitli şekillerde işletmek üzere iktisap ettikleri ve 31/12/2007 tarihi itibarıyla aktiflerinde veya envanterlerinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçtikten sonra teslime konu olması halinde, bu teslimde % 1 oranında KDV uygulanacağı ifade edilmiştir.
3. Sonuç
Kullanılmış araçların KDV Kanununun 1/1 maddesi kapsamında ticari mahiyetteki teslimi veya 1/3-d maddesi kapsamında müzayede yoluyla satışı KDV'ye tabi tutulacaktır. KDV'ye tabi olacak şekilde satışı yapılan aracın durumunun, yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde tespit edilmesinden sonra;
1) Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 8701.90.50.00.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunda yer alan kullanılmış tekerlekli zirai traktörler ve ormancılıkta kullanılan tekerlekli traktörlerin (motokültörler hariç) 30/3/2009 tarihinden itibaren tesliminde %1 oranında KDV hesaplanacaktır.
2) Aracın 87.03 pozisyonunda yer alan binek otomobili niteliğine haiz olması durumunda 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listenin 9 uncu sırasına istinaden söz konusu aracın satışı %1 oranında KDV'ye tabi olacaktır.
Araç sahibinin KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklendiği KDV'yi indirim hakkı bulunması halinde (araç kiralama, taksi işletmesi gibi) bu aracın satışında KDV oranı %18 olarak uygulanacaktır. Ancak, binek otomobillerinin alımında yüklendiği KDV'yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin 31/12/2007 tarihi itibariyle aktiflerinde veya envanterlerinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçtikten sonra teslimi %1 oranında KDV'ye tabi tutulacaktır.
Aracın 87.03 pozisyonunda yer almaması durumunda ise %18 oranında KDV uygulanacaktır.
Örneğin; eşya taşımaya mahsus kamyonun satışında %18 oranında KDV hesaplanacaktır.
Aynı şekilde 87.02 pozisyonunda yer alan otobüs, midibüs ve minibüs gibi araçların teslimi de %18 oranında KDV'ye tabi tutulacaktır.
3) Ambulanslar, mahkum taşımaya mahsus arabalar, para arabaları, cenaze arabaları, itfaiye öncü arabaları gibi özel amaçla yapılmış motorlu taşıtların kullanılmış olanlarının tesliminde %18 oranında KDV uygulanacaktır.
Duyurulur.

Mehmet KİLCİ
Gelir İdaresi Başkanı


İyi Günler.
 
Sayın Demiral,

Özelgeyi dikkatli okumak gerekir, biraz yanlış yorumlamışsınız. Benim yazdıklarım kesinlikle doğruydu. Çünkü özellikle 2. el "BİNEK OTOMOBİL" satışları şartları hiç GTİP pozisyonuna değil satan ve satın alan açısından önem ve değişiklik arzeder. Madem özelgeyle konuşacağız buyrun özelge:

T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
MUĞLA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü
Sayı : B.07.1.GİB.4.48.15.01-KDV/9-64 14/07/2011
Konu : İkinci el araçların alımı ve satımında uygulanması gereken KDV oranı
İlgide kayıtlı Özelge Talep Formunuzda, ikinci el otomobil alım ve satımı ile komisyonculuk faaliyetlinde uygulanacak KDV oranı konusunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.
KDV Kanununun 1/1 inci maddesine göre, Türkiye'de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler KDV ye tabidir.
KDV oranları, KDV Kanununun 28 inci maddesinin verdiği yetkiye dayanılarak yayımlanan 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listede yer alan teslim ve hizmetler için % 1, II sayılı listede yer alan teslim ve hizmetler için % 8, bu listelerde yer almayan vergiye tabi işlemler için % 18 olarak tespit edilmiştir.
Söz konusu Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listenin 9 uncu sırasına göre, Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 tarife pozisyonundaki binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlardan kullanılmış olanların teslimi %1 oranında KDV ye tabidir. Bu sırada yer alan "kullanılmış" deyimi 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa göre özel tüketim vergisine tabi olmayan taşıtları ifade etmektedir.
Diğer taraftan, 2008/13426 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinin 2 nci maddesinde; KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklenilen KDV yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin, kiralamak veya çeşitli şekillerde işletmek üzere iktisap ettikleri ve 31/12/2007 tarihi itibarıyla aktiflerinde veya envanterlerinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçtikten sonra teslime konu olması halinde, bu teslimde % 1 oranında KDV uygulanacağı ifade edilmiştir.
Aynı Kanunun 30/b maddesinde, faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması veya çeşitli şekillerde işletilmesi olanların bu amaçla kullandıkları hariç olmak üzere işletmelere ait binek otomobillerinin alış vesikalarında gösterilen KDV'nin vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan KDV'den indirilemeyeceği hüküm altına alınmıştır.
Öte yandan, kullanılmış araç satışında uygulanacak katma değer vergisi oranlarına ilişkin 54 Sıra No.lu KDV Sirkülerinde gerekli açıklamalar yapılmış bulunmaktadır.
Buna göre, aracın binek olup olmadığının Sirküler çerçevesinde değerlendirilmesine müteakip aracın binek otomobil olması halinde faaliyetlerinize yönelik binek otomobil alımlarınızda;
 Satıcının mükellef olması ve binek otomobilinin alımında ödenen katma değer vergisini indirim hakkı bulunması halinde %18 (2008/13426 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinin 2 nci maddesindeki hüküm gereğince satıcının kiralamak veya çeşitli şekillerde işletmek üzere iktisap ettiği ve 31/12/2007 tarihi itibarıyla aktifinde veya envanterinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçmesi halinde ise % 1) oranında katma değer vergisi uygulanacaktır.
 Satıcının mükellef olması ve binek otomobilin alımında ödenen katma değer vergisini indirim hakkının bulunmaması halinde % 1 oranında katma değer vergisi uygulanacaktır.
 Satıcının mükellef olmaması halinde ise KDV uygulanmayacaktır.
Satın alınan kullanılmış binek otomobillerinin işletmeniz kayıtlarına alındıktan sonra satışında ise alış sırasındaki KDV nin durumuna bakılmaksızın KDV oranı % 1 olarak uygulanacaktır. İşletmeniz adına kayıt ve tescil ettirilen satışa konu bu otomobillerin alımında yüklenilen KDV nin ise Kanunun 30/b maddesi gereğince indirim konusu yapılması mümkün değildir. Ancak bu vergi, amortismana tabi bir iktisadi kıymet olan taşıta ilişkin olduğu için gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınabilecektir.
Söz konusu kullanılmış araçların 54 Sıra No.lu KDV Sirkülerine göre binek otomobil kapsamında değerlendirilmemesi halinde tarafınızca alımında ve satımında % 18 oranında KDV uygulanacağı tabiidir.
Ancak, binek otomobillerinin satışına aracılık edilmesi halinde teslim satıcı ile alıcı arasında gerçekleştiğinden satışa aracılık nedeniyle komisyon adı altında tahsil etiğiniz tutarlar % 18 katma değer vergisine tabi olacak ve tarafınızca beyan edilecektir.
Bilgi edinilmesini rica ederim.

(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.
(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.
(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.

Birde GİB sayfası linki;

::Binek otomobilin alım ve satımında KDV oranı kaçtır ?::

1) Katma Değer Vergisi Kanununun binek otomobillerinin alımında yüklenilen katma değer vergisini indirim hakkı bulunan mükelleflerin,( rent a car, sürücü kursu vb ) bu araçları tesliminde %18 KDV hesaplanır.
Ancak binek otomobillerin alımında yüklenilen katma değer vergisini indirim hakkı bulunan mükelleflerin, kiralamak veya çeşitli şekillerde işletmek üzere iktisap ettikleri ve 31/12/2007 tarihi itibarıyla aktiflerinde veya envanterlerinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçtikten sonra teslime konu olması halinde bu teslimde % 1 katma değer vergisi oranı uygulanır.
2) Sıfır binek otomobil ALIMINDA nihai tüketici, serbest meslek kazancı, ticari kazanç, kurumlar vergisi mükellefi olup olmadığına bakılmaksızın %18 KDV uygulanır.
3) 2.el binek oto ALIM VE SATIMINDA serbest meslek kazancı, ticari kazanç, kurumlar vergisi mükellefi olup olmadığına bakılmaksızın %1 KDV uygulanır.(Burada dikkat edilmesi gereken husus; yukarıda belirtildiği üzere faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerin kiralanması ve işletilmesi olan mükelleflerin araç satımında %18 KDV uygulanır.)
4) Serbest meslek kazancı, ticari kazanç, kurumlar vergisi mükellefinin nihai tüketiciye 2.el binek oto satımında % 1 KDV uygulanır. KDV'sini indirim hakkına sahip (rent a car gibi) mükelleflerin nihai tüketiciye satımında % 18 KDV hesaplanır.
5) Ayrım gözetmeksizin mükelleflerin nihai tüketici konumundaki birisinden araç alımında KDV hesaplanmaz.

Umarım tatmin edicidir.

Bir bilgi daha. Bildiğiniz gibi arızi işlemler KDV nden muaftır. Aslında 2. el Demirbaşa kayıtlı araçların satışı arızi işlem olduğundan ( genellikle ) KDV'nden muaf olmalıdır. Ancak okadar suistimale sebep olduki bu konu Bakanlık da yetkisine istinaden bu düzenlemeleri getirdi. Yasaya aykırı ancak durum maalesef böyle.
 
Sayın Simkeşyan,
Arkadaşımızın sorusu ne araç alım satımı ne de araç kiralayan bir şirketin doblo araç satışıdır. Sadece işletmesinde kullandığı aracın satışıdır. Bu aracı işletmesinde kullanmak için alan şirket alışta ödediği kdv'yi indirim konusu yapamaz, gider veya maliyet unsuru olarak kaydeder. Bu aracın satışında da kdv %1 dir.. Örnek verdiğiniz özelge de de bu açıkça anlatılmıştır.
3) 2.el binek oto ALIM VE SATIMINDA serbest meslek kazancı, ticari kazanç, kurumlar vergisi mükellefi olup olmadığına bakılmaksızın %1 KDV uygulanır.(Burada dikkat edilmesi gereken husus; yukarıda belirtildiği üzere faaliyetleri kısmen veya tamamen binek otomobillerin kiralanması ve işletilmesi olan mükelleflerin araç satımında %18 KDV uygulanır.)
4) Serbest meslek kazancı, ticari kazanç, kurumlar vergisi mükellefinin nihai tüketiciye 2.el binek oto satımında % 1 KDV uygulanır. KDV'sini indirim hakkına sahip (rent a car gibi) mükelleflerin nihai tüketiciye satımında % 18 KDV hesaplanır...
 
Sayın kesimkesyan,

Sayın bulent249'un belirttiği gibi soruda araç alım - satımı ne de araç kiralama şirketine ait bir araçtan bahsedilmemiş.Soruda işletmenin kullanmış olduğu aracın satışındaki doblo araçın satışında oluşacak KDV oranı sorulmuş. Soru konusu alım / satım yada kiralama şirketi ile bir bağlantısı olmadığı gibi hem benim hem sizin paylaştığınız muktezalarda göreceğiniz gibi işletmesinde kullanmış olduğu aracın satışını yaparken uygulanması gereken KDV oranı o/o 1 olması gerekmektedir.

Bu konunun çok fazla üzerine gidilmesine gerek yoktur.Doğru bir tanedir o doğruyuda belirtmiş bulunmaktayız.

İyi Günler.
 
Sayın Demiral, Sayın bülent249,

Sorulan soruya verdiğim cevap son derece doğrudur. KDV yasasına göre sadece "BİNEK OTOMOBİLLER" in KDV maliyete dahil edilerek amorti edilir. Bu da ruhsata yazılı bilgiyle belli olur. Arkadaşlar soruyu sorarken Doblonun "TİCARİ ARAÇ" olduğunu söylemişler bu nedenle aldıkları zaman KDV'sini indirim konusu yapmışlardır. Bu ayrıntıları inceleyin arkadaşlar şiddetle öneririm yoksa siz de uygulamalarınızda hata yapıyorsunuz demektir. KDV yasasını 30/b maddesi ile 23 sayılı KDV genel tebliğlerinde bu konu açıkça anlatılmıştır. Benim örneğini verdiğim özelgenin bakış açısı da tam budur. Bu nedenle Doblonun satışta KDV oranı BİNEK OTO olmadığı için % 18'dir.

28 sayılı tebliğin ilgili bölümü;

"I – BİNEK OTOMOBİLLERİNİN KATMA DEĞER VERGİSİ:

3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanununun 30. maddesinin (b) bendinde yapılan değişikliğe göre, faaliyetleri; kısmen veya tamamen binek otomobillerinin kiralanması, taksicilik işletmeciliği yapılması veya binek otomobillerinin çeşitli şekillerde işletilmesi onların bu amaçla kullandıkları binek otomobillerinin alışlarında ödenen ve faturalarda ayrıca gösterilen katma değer vergisi indirim konusu yapılabilecektir. Buna göre, binek otomobillerini yukarıda belirtildiği gibi çeşitli şekillerde işleten mükelleller bu amaçla kullanılan binek otomobilleri ile ilgili olarak indirim hakkından yararlanabileceklerdir.

Ancak mükelleflerin işletme amacı dışında iktisap ettikleri binek otomobillerinin alış vesikalarında gösterilen katma değer vergisinin evvelce olduğu gibi indirimi mümkün değildir. İndirim konusu yapılamayan bu vergi, Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunları çerçevesinde işin mahiyetine göre gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınabilecektir. Bu uygulama binek otomobili işletmeciliği ile uğraşan mükelleflerin işletme amacı dışında satın aldıkları binek otomobilleri için de geçerlidir. "

Üstüne basa basa binek otomobil olduğu yazılı. Bu da ruhsatta yazılı olan bilgidir. Doblonun ruhsatında büyük ihtimalle "Kapalı Kasalı Kamyonet" yazmaktadır. Bu nedenle alımında ödenen KDV indirim konusu yapılmıştır. ( Yapılmış Olmalıdır.) Satışında da oran tartışmasız % 18'dir.
 
Doblo türü araçlar 87.03 gümrük tarifesine girdiği için, satışında kdv %1 olmalıdır. (Ruhsatında kamyonet yazasa bile..)

üstadın dediği gibi bu tür araçların ruhsatında ticari yazsa bile mevzuat gereği alım esnasında kdv sini indirim konusu yapamazsınız. haliyle satışında da % 1 kdv hesaplayacaksınız.
 
Sayın Arkadaşlar,

2005 yılına kadar yapılan düzenleme insan/eşya taşıma kapasitesine göre idi. Ancak bu kriter terkedildi. Farklı düzenlemeler var, bu da Gümrük Tarife cetvelinde belli. Ancak karayolları verdiği ruhsatlarda bu ayırımı ruhsata yazdığı bilgi ile belirliyor. En basit şekliyle binek otomobiller 1. Köprüden geçebilirken, Ticariler geçemiyor. Neden ? Çünkü 87.03 GTİP'e göre "Binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal
edilmiş diğer motorlu taşıtlar (87.02 pozisyonuna girenler hariç)(steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil)" olarak tanımlanmıştır. 87.04 ise "Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar" olarak. İşte bu ayırımın ruhsatlara yansıması da Binek/Ticari ayırımını getirir. O yüzden "Ticari Yazsa Bile" diyemezsiniz.

Yarım yamalak bilgi vermemeye özen gösteriyorum. Aynı araç için dahi farklı KDV uygulaması verilen özelgeler var. Ancak 21.7.2005 yılından sonra yapılan düzenlemeyi göz ardı etmek mümkün değil. Buradaki kriterler uzun girmeyeceğim. Bu yüzden de ruhsatta yazılı olan bilgiyi esas almanızı ısrarla öneririm.
 
Sayın kesimkesyan,

Daha önce yazdığım mesajlarda olduğu gibi son kez yazıyorum,bizim uygulamamız değil sizin bakış açınız ve uygulama metodunuz yanlıştır.

Ruhsat'ta ticari yazmasının hiçbir hükmü mevcut değildir,hatta uzaktan yakından konumuz ile alakası yok siz yazdığınız için yazıyorum birinci köprüden geçme üstünlüğü olsun olmasın hiçbir anlam ifadesi olmadığı gibi bu tarz araçların G.T.İ.P kodu 87.03 olduğundan dolayı araçı satan işletme alım satım işi ile iştigal değil ve kiralama hizmeti vermiyor ise aracı satışında uygulayacağı KDV oran o/o 1 olması gerekmektedir. Soru ve verilen cevaplar ortada bulunmaktadır, ben size dayanağı ile önceki mesajlarımda yazdım görelim ve takdiri forum üyelerine bırakalım.

İyi Günler.
 
Sayın demiral,

Ben bakış açımı değil mevzuatın tüm yanlarını ve GTİP açıklamalarını ortaya koydum, ruhsata yazılan terimin nerden geldiğini de. Yani tüm yasal dayanaklarını. Yerinizde olsam bunların tamamını incelerdim. Sadece şu "27 TEMMUZ 2005 TARİHLİ RESMİ GAZETE SAYI: 25888 GÜMRÜK MÜSTEŞARLIĞINDAN / Gümrük Genel Tebliği (Tarife-Sınıflandırma Kararları) ( Seri No: 8 )" bile okumanız gereken tebliğdir. Neyi anlatmaya çalıştığımı o zaman daha iyi görebilirsiniz. Bir daha bukadar ayrıntıya girmeyeceğim.
 
Sayın kesimkesyan,

Dayanakları bir kez daha yazıyorum bold ve kırmızı yazıları dikkate alırsanız neden o/o 1 KDV oranı olması gerektiğini daha iyi görebileceksiniz.

2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinin 1 inci maddesinin (5) no.lu ayrımında, (I) sayılı listenin 9 uncu sırasında yer alan "kullanılmış" deyiminin 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa göre özel tüketim vergisine tabi olmayan taşıtları ifade ettiği belirtilmiştir.
87.03 pozisyonunda yer alan eşyaların tanımına ilişkin olarak, 27/7/2005 tarih ve 25888 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 8 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliği (Tarife-Sınıflandırma Kararları) ile 6/2/2010 tarih ve 27485 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliğinde (Gümrük Tarife Cetveli Açıklama Notları) de açıklamalar yapılmış bulunmaktadır.
Buna göre;
1) 1+1, 1+3, 1+4 veya 1+7 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örn. yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (en arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıtlar 87.03 pozisyonunda yer almakta olup, binek otomobiller bu kapsamda değerlendirilmektedir.

87.03 pozisyonunda tanımlanan binek otomobiller ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (87.02 pozisyonuna girenler hariç) (steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil) hem insan hem eşya taşıyabilen motorlu araçlar gibi "çok amaçlı araçları" kapsamaktadır.
Sürücü dahil 10 veya daha fazla kişi taşımaya mahsus motorlu taşıtlar 87.02 pozisyonunda yer almaktadır.
Ambulanslar, mahkum taşımaya mahsus arabalar, para arabaları, cenaze arabaları, itfaiye öncü arabaları gibi özel amaçla yapılmış motorlu taşıtlar 87.03 pozisyonunda yer almakla birlikte, 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi eki I sayılı listenin 9 uncu sırası haricinde tutulmuştur.
2) 30/3/2009 tarihinde yürürlüğe giren 2009/14812 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi ile, 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli (I) sayılı listenin 9 uncu sırasına 30/3/2009 tarihinden geçerli olmak üzere "8701.90.50.00.00 Kullanılmış olanlar" ibaresi eklenmiştir.
Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 8701.90.50.00.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunda, tekerlekli zirai traktörler ve ormancılıkta kullanılan tekerlekli traktörlerin (motokültörler hariç) kullanılmış olanları yer almaktadır.
3) Kamyonet türü araçlar genellikle birden fazla koltuk sırasına sahiptirler ve biri insan taşınmasına mahsus kapalı bir kabin ve eşya taşınmasına mahsus açık veya kapalı bir alan olmak üzere iki ayrı alandan meydana gelirler. Bununla birlikte, bu tür araçların ikiden fazla aksı olması veya eşya taşımaya mahsus alandaki azami dahili taban uzunluğunun aracın dingiller arası mesafesinin % 50 sinden fazla olması halinde, bu araçlar 87.03 pozisyonunda sınıflandırılmazlar.
4) Birden fazla koltuk sırasına sahip olan panelvan türü araçlar 87.03 pozisyonu "Armonize Sistem İzahnamesinde" verilen göstergeleri karşılamalıdır. Ancak, arka kısımda güvenlik teçhizatı ve koltukların yerleştirilmesi için sabit tutturma noktaları ve bağlantı elemanlarının bulunmadığı birden fazla koltuk sırasına sahip olan panelvan türü araçlar, yolcu alanı ile yük alanı arasında sabit bir panel veya bariyer ya da yan panellerde pencereleri bulunsun veya bulunmasın 87.03 pozisyonunda sınıflandırılmazlar.
Bununla beraber, 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listenin 9 uncu sırasında, KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklenilen KDV'yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin, bu araçları tesliminde % 18 oranında KDV uygulanacağı belirtilmiştir.
Diğer taraftan, 2008/13426 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesinin 2 nci maddesinde; KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklenilen KDV'yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin, kiralamak veya çeşitli şekillerde işletmek üzere iktisap ettikleri ve 31/12/2007 tarihi itibarıyla aktiflerinde veya envanterlerinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçtikten sonra teslime konu olması halinde, bu teslimde % 1 oranında KDV uygulanacağı ifade edilmiştir.
3. Sonuç
Kullanılmış araçların KDV Kanununun 1/1 maddesi kapsamında ticari mahiyetteki teslimi veya 1/3-d maddesi kapsamında müzayede yoluyla satışı KDV'ye tabi tutulacaktır. KDV'ye tabi olacak şekilde satışı yapılan aracın durumunun, yukarıda yapılan açıklamalar çerçevesinde tespit edilmesinden sonra;
1) Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 8701.90.50.00.00 Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonunda yer alan kullanılmış tekerlekli zirai traktörler ve ormancılıkta kullanılan tekerlekli traktörlerin (motokültörler hariç) 30/3/2009 tarihinden itibaren tesliminde %1 oranında KDV hesaplanacaktır.
2) Aracın 87.03 pozisyonunda yer alan binek otomobili niteliğine haiz olması durumunda 2007/13033 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesine ekli I sayılı listenin 9 uncu sırasına istinaden söz konusu aracın satışı %1 oranında KDV'ye tabi olacaktır.
Araç sahibinin KDV Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklendiği KDV'yi indirim hakkı bulunması halinde (araç kiralama, taksi işletmesi gibi) bu aracın satışında KDV oranı %18 olarak uygulanacaktır. Ancak, binek otomobillerinin alımında yüklendiği KDV'yi indirim hakkı bulunan mükelleflerin 31/12/2007 tarihi itibariyle aktiflerinde veya envanterlerinde bulunan binek otomobillerinin iktisap tarihinden itibaren 2 yıl geçtikten sonra teslimi %1 oranında KDV'ye tabi tutulacaktır.


//////////////////////////////////////////////////////////////////////////


B.K.K. Karar Sayısı : 2007/13033


Katma değer vergisi oranları MADDE 1 – (1) Mal teslimleri ile hizmet ifalarına uygulanacak katma değer vergisi oranları;
a) Ekli listelerde yer alanlar hariç olmak üzere, vergiye tabi işlemler için, % 18
b) Ekli (I) sayılı listede yer alan teslim ve hizmetler için, % 1

(I) SAYILI LİSTE

9- Aşağıda tanımları yapılan motorlu taşıtlardan yalnız "kullanılmış" olanlar, "Türk Gümrük Tarife Cetvelinin 87.03 pozisyonundaki binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar (87.02 pozisyonuna girenler hariç) (steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil). [(Yalnız binek otomobilleri, steyşın vagonlar, yarış arabaları, arazi taşıtları, jipler, vb., motorlu karavanlar, elektrik, gaz, güneş enerjili vb. motorlu taşıtlar, "8703.10.11.00.00 özellikle kar üzerinde hareket etmek için dizayn edilmiş sıkıştırma ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu olanlar (dizel veya yarı dizel) veya kıvılcım ateşlemeli içten yanmalı pistonlu motorlu taşıtlar", "8703.10.18.00.00 diğerleri"] [Ambulanslar, mahkum taşımaya mahsus arabalar, para arabaları, cenaze arabaları, itfaiye öncü arabaları gibi özel amaçla yapılmış motorlu taşıtlar hariç.] (Katma Değer Vergisi Kanununun 30/b maddesine göre binek otomobillerinin alımında yüklenilen katma değer vergisini indirim hakkı bulunan mükelleflerin, bu araçları tesliminde bu Kararın 1 inci maddesinin (a) bendinde öngörülen vergi oranı uygulanır.), (Buradan görüleceği gibi indirim hakkı bulunmayan şirketin kayıtlarında mevcut konu bahsi geçen doblo kamyonet aracın alımında KDV indirimi yapılmadığından satışında o/o 1 KDV indirimi söz konusudur )

Burada yorumlama ve 2007/13033 no lu B.K.K sını atlayorsunuz 2005 dönemde kalmışsınız. Umarım yazdıklarım kafanızdaki soruları uçurmuş olacaktır,buradan da ikna edememişsem sizi son yorumu diğer forum üyeleri yapsın yada daireye bir dilekçe yazarak son noktoyu koymuş olalım. Ben sonucu etkileyeceğini sanmıyorum.

İyi Günler.
 
Sayın Demiral,

Sizin bahsettiğiniz BKK KDV oranları ile ilgili. Benim bahsettiğim ise Gümrük Tarife İstatistik pozisyonu tanımı. Her ikisini aynı kategoride nasıl sayarsınız. Gününü tarihini yayınlandığı resmi gazeteyi verdim, bir okusaydınız ve "EK Tabloyu" inceleseydiniz görecektiniz. Ne olursa 87.03 ne olursa 87.04 olur bir inceleyin önce. Size göre "Doblo = Binek Oto". Daha ilk cevabımda yazdım Doblo için farklı modeller var diye. Aracın tanımını görmeden BİNEK mi BİNEK değil mi salt 87.03 kapsamındadır diyemezsiniz diyorum ısrarla.

İyisimi Buyrun ; Ek tablo ile beraber;

Gümrük Genel Tebliği
(Tarife-Sınıflandırma Kararları) ( Seri No: 8 )
Amaç
Madde 1 — Bu Tebliğin amacı, Türk Gümrük Tarife Cetvelinin yeknesak olarak uygulanmasının temini için bazı eşyaların Türk Gümrük Tarife Cetvelinde sınıflandırılmasına ilişkin Gümrük Müsteşarlığı’nın Sınıflandırma Kararlarının duyurulmasıdır.
Kapsam
Madde 2 — Bu Tebliğ, Gümrük Müsteşarlığının Sınıflandırma Kararlarını (EK) kapsar.
Tanımlar
Madde 3 — Bu Tebliğin uygulanmasında;
Türk Gümrük Tarife Cetveli: Bakanlar Kurulunca kabul edilen Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
GYK: Tarifenin Yorumuna ilişkin Genel Kuralları
ifade eder.
Madde 4 — Bu Tebliğ eki sınıflandırma kararlarına uymayan Bağlayıcı Tarife Bilgileri 4458 sayılı Gümrük Kanununun 9 uncu maddesinin 5 inci fıkrası gereğince, bu Tebliğin yayımı tarihinde geçerliliğini yitirir.
Hukuki Dayanak
Madde 5 — Bu Tebliğ 4458 Sayılı Gümrük Kanununun 10 uncu maddesi uyarınca düzenlenmiştir.
Yürürlük
Madde 6 — Bu Tebliğ, 21/7/2005 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürürlükten Kaldırılan Hükümler
Madde 7 — Gümrük Genel Tebliğleri (Tarife-Sınıflandırma Kararları) (Seri No: 5, 6 ve 7) bu Tebliğin yayımı tarihinde geçerliliğini yitirir.
Yürütme
Madde 8 — Bu Tebliğ hükümlerini Gümrük Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.

EK

Eşyanın Tanımı Tarife Pozisyonu ve Sınıflandırmanın Gerekçesi
1+1 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örn. yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (En arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıt. ( 87.03 GYK 1 ve 6.)

1+1 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, kargo kısmında araçların yolcu bölümlerinde bulunan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler) bulunmayan, iki yan panel boyunca arka camları bulunan (En arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın) veya bulunmayan, ) veya bulunmayan; şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunan kapalı kasa motorlu taşıt. ( 87.04 GYK 1 ve 6 )

1+3, 1+4 veya 1+7 koltuklu, şoför ve öndeki yolcunun arkasındaki kısımda emniyet kemerleri veya emniyet kemeri montajı için tertibat, koltuk ve emniyet ekipmanı montajı için sabit tertibat, aracın iç kısmının her tarafında, araçların yolcu bölümlerinde yer alan konfor özellikleri ve iç döşemeleri (örn. yer kaplamaları, havalandırma, iç aydınlatma, küllükler), iki yan panel boyunca arka camları bulunan (En arkada yük bölümünün sağ ve sol taraflarında cam bulunsun bulunmasın); şoför ve öndeki yolcuların bölümü ile insan veya eşya taşınması için kullanılan arka bölüm arasında sabit bir panel veya bariyer bulunmayan kapalı kasa motorlu taşıt. ( 87.03 GYK 1 ve 6 )

Lütfen dikkatle okuyun. Sizin BKK ancak buna atıf yapıyor.
 
Sayın kesimkesyan,

Yorumu kimin haklı olup/olmadığını forum üyelerine bırakalım onlar karar versinler. Ben sizi inandıramayacağım.

İyi Günler.
 
bu mevzuatı yazanları hayırla (!) yâd ediyorum, bu kadar karmaşık mevzuat bize özgü olsa gerek
önümde markası doblo olan işletmeye ait yine bir işletmeye satışının faturası mevcut ruhsat da komyonet/kapalı kasa (halbuki kamyonet değil koltuklu), kullanım amacı hususi yazıyor daha önce yine bir işletmeden satın alınmış kdv oranı %18 olarak aktife girmiş şimdi satışı söz konusu kdv oranı %18 mi olacak
 
Sayın emansur,

Evet çünkü o aracın satın alınışında KDV indirime tabi tutulmuştur. Ayrıca Kapalı Kasalı Kamyonet açıklaması bunu zorunlu kılar.
 

Değerli meslektaşlar Bursa VD.Başkanlığı tarafından verilen muktezayı aşağıda bilgilerinize sunuyorum.

Gerekli değerlendirmeleri yaparmısınız.

Saygılar

TARİH : 12.04.2007
SAYI : B.07.1.GİB.4.16.16-02-…… / 554
KONU : Mali Müşavirin satın aldığı kamyoneti indirim konusu yapıp yapamayacağı hk.



………………….. VERGİ DAİRESİ MÜDÜRLÜĞÜNE

İlgi : a)……….2006 tarih ve ……….. sayılı yazınız.
b) ……....2006 tarih ve ………..sayılı yazımız.

İlgi (a)’da kayıtlı yazınızda, Müdürlüğünüzün ……………… vergi kimlik numarasında işlem gören …………. tarafından alınan Fiat Doblo Cargo Combi kapalı kasa, çift sıra koltuklu ruhsatında, istiap haddi 625 kg - 4 kişi yazılı olan kamyonetin alışında ödenen katma değer vergisinin indirim konusu yapılıp yapılamayacağı hakkında bilgi istenilmesi üzerine, ilgi (b)’de kayıtlı yazımızla tayin edilen özelgemizde özetle; adı geçen tarafından satın alınan ve ruhsatında kapalı kasa kamyonet olarak tescil edildiği anlaşılan Fiat Doblo Cargo Combi 1.9 JTD Active xxx …… plakalı aracın (işletmeye kayıt edilmesi şartıyla) iktisabında yüklenilen katma değer vergisinin genel hükümler çerçevesinde indirim konusu yapılmasının mümkün bulunacağı yönünde görüş tayin edilmiştir.

Söz konusu özelgemiz değerlendirilmek üzere 10.08.2006 tarih ve 1495 sayılı yazımızla Gelir İdaresi Başkanlığı’na gönderilmiş olup, konuya ilişkin olarak Makamlarından alınan 06.10.2006 tarih ve B.07.1.GİB.0.01.55/5779-16-160/77100 sayılı yazıda;

Gümrük Giriş tarife Cetvelinin 87.03 Tarife Pozisyonunda “ Binek otomobilleri ve esas itibariyle insan taşımak üzere imal edilmiş diğer motorlu taşıtlar ( 87.02 pozisyonuna girenler hariç) (steyşın vagonlar ve yarış arabaları dahil)”, 87.04 pozisyonunda ise “ Eşya taşımaya mahsus motorlu taşıtlar” sayılmış olup, Fiat Doblo Cargo Combi kapalı kasa, çift sıra koltuklu araçlar 87.03 tarife pozisyonunda sayılan binek otomobil kapsamında yer almaktadır.

Buna göre, Fiat Doblo Cargo Combi kapalı kasa, çift sıra koltuklu araçlar binek otomobil kapsamında yer aldığından, işletmeye ait bu tip araçların alış vesikalarında gösterilen katma değer vergisinin mükellefin vergiye tabi işlemleri üzerinden hesaplanan katma değer vergisinden indirilmesinin mümkün olmayacağı yönünde görüş bildirilmiştir.

Bu defa, 18.10.2006 tarih ve 1895 sayılı yazımızla bir başka mükellefle ilgili olarak 07.12.2004 tarih ve 58203 sayılı yazıları ile tayin edilen özelgede, aynı özelliklere sahip Fiat Doblo Cargo Combi 1.9 JTD model motorlu taşıtın Türk Gümrük Tarifesi Cetveli açısından 87.04 tarife pozisyonundaki yük taşımaya mahsus motorlu taşıtlar arasında değerlendirilmesi ve ödenen katma değer vergisinin indirim konusu yapılmasının gerektiğine dair görüş tayin edilmesi nedeniyle, konunun bir defa daha Makamlarınca değerlendirilmesi istenilmiştir.

Buna cevaben alınan 03.04.2007 tarih ve 29712 sayılı yazıda;

27.07.2005 tarih ve 25888 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve yayımı tarihinde yürürlüğe giren 8 Seri No.lu Gümrük Genel Tebliği’nde ( Tarife-Sınıflandırma Kararları) Fiat Doblo Cargo Combi 1.9 JTD Active (4 kişilik) marka aracın 87.03 G.T.İ.P numarasında binek otomobil niteliğine haiz olduğuna yer verilerek, tebliğin yayım tarihinden itibaren Fiat Doblo Cargo Combi 1.9 JTD Active marka taşıta ait alış vesikasında gösterilen verginin, Katma Değer Vergisi Kanununun 30/b maddesi gereğince hesaplanan katma değer vergisinden indirilmesinin mümkün bulunmadığına dair görüş bildirilmiştir.

Bu nedenle, ilgi (a)’da kayıtlı yazınıza istinaden ilgi (b)’de kayıtlı yazımızla tayin edilen özelgemizin işlemden kaldırılarak, Daireniz mükelleflerinden ………………….. tarafından satın alınan Fiat Doblo Cargo Combi 1.9 Active marka taşıtla ilgili ödenen katma değer vergisinin, hesaplanan katma değer vergisinden indirilmesinin mümkün olmadığı konusunda adı geçenin bilgilendirilmesini ayrıca, bahse konu olan araçla ilgili olarak ödenen katma değer vergisinin indirimle giderilip giderilmediğinin tespiti açısından ödevlinin ilgili dönem hesaplarının incelenerek, yapılan inceleme sonucunda indirimle giderildiğinin belirlenmesi halinde V.U.K.’nun 369’uncu hükmü göz önüne alınarak ziyaı uğratılan verginin vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın tahsili cihetine gidilmesini ve neticeden Başkanlığımıza bilgi verilmesini rica ederim.
 
Son düzenleme:
Sayın bulent249,

Bu tür çelişkili birçok özelgeye rastlamak mümkün. Ne yazıkki bu tür özelgelerde MTV yasası ile GTİP eşleşmeleri hala yapılmadığı için işin içine kavram kargaşası girmeye devam ediyor. Bazı özelgelerde salt içerde oturma koltuğu var diye binek sayılır kararı da veriliyor. Ancak Ruhsatta yazılı bilgiye istinaden gidip birinci köprüden geçin ve yiyeceğiniz trafik cezasına da "bak böyle özelge var" diye itiraz edin bakın neler oluyor. Bu nedenle ruhsattaki açıklama daha doğru ve savunması olabilecek bir dayanak. "Fiat Doblo Cargo Combi 1.9" modelin adında dahi Cargo yazısı varken bu yorum kanaatimce abes olmuş. 4 kişi 625 kilo istihap haddi demek ise, en az 150 KG ağırlığında 4 kişi gibi bir garip kavram yaratmış ki pes demek lazım.

İkinci bir nokta ise 2006 yılı tarihli bu özelgenin artık dayanak olma niteliğini yitirmiş olmasıdır. Bilindiği üzere yeni özelge uygulamalar nedeniyle bu özelgeler de karine olma niteliklerini yitirdiler.

Üçüncü nokta ise KDV konusunda yasa maddesi yanında son yayınlanan 300 sayfalık KDV tebliğine yeniden göz atma gerekliliğinin bulunduğu.
 
Vallahi Anlamadım

Sayın bulent249,

Bu tür çelişkili birçok özelgeye rastlamak mümkün. Ne yazıkki bu tür özelgelerde MTV yasası ile GTİP eşleşmeleri hala yapılmadığı için işin içine kavram kargaşası girmeye devam ediyor. Bazı özelgelerde salt içerde oturma koltuğu var diye binek sayılır kararı da veriliyor. Ancak Ruhsatta yazılı bilgiye istinaden gidip birinci köprüden geçin ve yiyeceğiniz trafik cezasına da "bak böyle özelge var" diye itiraz edin bakın neler oluyor. Bu nedenle ruhsattaki açıklama daha doğru ve savunması olabilecek bir dayanak. "Fiat Doblo Cargo Combi 1.9" modelin adında dahi Cargo yazısı varken bu yorum kanaatimce abes olmuş. 4 kişi 625 kilo istihap haddi demek ise, en az 150 KG ağırlığında 4 kişi gibi bir garip kavram yaratmış ki pes demek lazım.

İkinci bir nokta ise 2006 yılı tarihli bu özelgenin artık dayanak olma niteliğini yitirmiş olmasıdır. Bilindiği üzere yeni özelge uygulamalar nedeniyle bu özelgeler de karine olma niteliklerini yitirdiler.

Üçüncü nokta ise KDV konusunda yasa maddesi yanında son yayınlanan 300 sayfalık KDV tebliğine yeniden göz atma gerekliliğinin bulunduğu.


Yemin ediyorum anlamadım mali müşavirler kendi aralarında anlaşamıyor Allah rızası için bi cevap yazsın ne olur

Peki 9+1 ticari minibus şahıstan alıyorum 1. sınıf mükellefim satarken %18 kdv li faturamı keseceğim.

Ne olur yardım delireceğim.

Teşekkürler
 
Üst