Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

Kaan Korkmaz

Katkı Sunan Üye
Üyelik
28 Ara 2006
Mesajlar
195
Merhaba

Uluslararası taşımacılık istisnası ile ilgili bir sorum olacak

A Firması taşıyan uluslar arası taşıma yapan şirket

A firması malı Fransa?dan alıyor Türkiye?de limana getiriyor. Daha sonra malı limandan başka bir taşıma firmasına taşıttırıp alıcıya teslim ettiriyor.

Şimdi burada 61 Numaralı KDV sirküleri kapsamında alt taşıyıcının malı limandan alması ve alıcıya teslim etmesi işlemi KDV?ye tabi. Alt taşıyıcı A ana taşıyıcısına KDV?li fatura kesecek.

Peki ana yüklenici olan A yapmış olduğu taşıma işinin Türkiye?deki kısmına ilişkin olarak KDV?li fatura mı kesecek yoksa İtalya?dan Müşteriye taşınıncaya kadarki sürecin tamamını mı KDV?den istisna edecek

Teşekkürler
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

KDV Kanunun 14'üncü maddesindeki istisna yabancı ülkede başlayıp Türkyede biten parkurlar için KDV istisnası tanımaktadır. Dolayısıyla iç parkura isabet eden tutar için KDV istisnası olmayacaktır. Kanunun 7'nci maddesinde de iç parkura isabet eden taşımacılık hizmetinin Türkiyede yapılmış sayılacağı açıkça belirtilmiştir.
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

koraykarakaya ' Alıntı:
KDV Kanunun 14'üncü maddesindeki istisna yabancı ülkede başlayıp Türkyede biten parkurlar için KDV istisnası tanımaktadır. Dolayısıyla iç parkura isabet eden tutar için KDV istisnası olmayacaktır. Kanunun 7'nci maddesinde de iç parkura isabet eden taşımacılık hizmetinin Türkiyede yapılmış sayılacağı açıkça belirtilmiştir.

Evet iç parkur ayrıldığı için kdv vardır.
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

Peki aynı şirket malı taşıttırmıyor ve kendi nakliye araçları ile limandan alıp alıcıya götürüyorsa yine mi KDV'li oalcak. O zaman transit taşımacılık kavramını parçalamış olmuyor muyuz ?
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

Kaan Korkmaz ' Alıntı:
Peki aynı şirket malı taşıttırmıyor ve kendi nakliye araçları ile limandan alıp alıcıya götürüyorsa yine mi KDV'li oalcak. O zaman transit taşımacılık kavramını parçalamış olmuyor muyuz ?

Eğer taşıma işlemi bölünmüyorsa, Yani yurt içinde başlayıp yurt dışında sona eriyorsa veya tersi oluyorsa. Yurt dışında başlayıp Türkiye içinde bir noktada sona eriyorsa bu durumda "taşımacılık " istisnası geçerlidir. Yani KDV yoktur.
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

İşte bunu bir yasal dayanağa otutturamıyorum ben... Yani KDV Kanunu'nun 7.Maddesinde kendisi taşıma veya taşıttırma ile ilgili bir ayrıma gidilmemiş. Yani direkt 7.Maddeye baktığımızda taşımayı kendi yaparsa da KDV'ye tabi olmalı sonucu çıkıyor.

Bu ayrımı 61 No'lu sirkülerdeki "İkinci derece yüklenicinin taşıma faaliyetinin TR içinde başlayıp bitmesi durumunda işlemin KDV'ye tabi olacağı" hükmüne dayanarak mı yapıyoruz ?
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

1 Seri No'lu KDV Tebliğindeki ifadeyi aynen taşıyorum.

Kanunun 7. maddesine göre Türkiye ile yabancı ülkeler arasında yapılan taşımacılık ile transit taşıma işlerinde hizmetin (taşıma işinin) iç parkura isabet eden kısmı Türkiye'de yapılmış sayılacaktır. Bu hüküm ile Kanunun 1. maddesindeki Türkiye'de yapılan işlemler vergiye tabidir" hükmü karşısında uluslararası taşıma işlerinin sadece iç parkura isabet eden kısmı vergilendirilecek, hizmet bedelinin iç parkur dışına isabet eden kısmı ise vergi dışı kalacaktır.

Görüldüğü gibi kendi taşırsa veya taşıttırısa ayrımı yapmamış. Benim anladığım burada ana yüklenici kendisi taşırsa da yurtiçine isabet eden taşıma kısmı KDV'li !
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

7, Madde değil KDV kanunu 14, maddeye bakmanızı öneririm

Konu ile ilgili 84/8889 nolu kararname ve KDV 11 tebliğlerine göre.
1-Türkiyede başlayıp yabancı bir ülkede biten,
2-Yabancı bir Ülkede başlayıp Türkiye sınırları içersinde biten
3-Yabancı bir ülkede başlayıp, Türkiye sınırlarını geçerek yine yabancı bir ülkede biten

Her türlü yük ve yolcu taşıma işlemleri BAŞKACA BİR ŞART ARANMAKSIZIN kdv den istisna edilir.
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

O zaman ben şöyle bir özetleyeyim

Yüklenici firma malı kendi taşıyorsa başlangıç yurtdışı bitiş Türkiye olmak şartıyla, TÜrkiye içerisinde yaptığı taşıma da KDV'den istisna

Yüklenici firma alt yükleniciyi görevlendirip malı limandan aldırıp alıcıya teslim ettirirse alt yüklenicinin düzenleyeceği fatura KDV'li olacağı gibi ana yüklenicinin düzenleyeceği fatura da KDV'li olacak

Benim ulaştığım sonuç budur
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

Kaan Korkmaz ' Alıntı:
O zaman ben şöyle bir özetleyeyim

Yüklenici firma malı kendi taşıyorsa başlangıç yurtdışı bitiş Türkiye olmak şartıyla, TÜrkiye içerisinde yaptığı taşıma da KDV'den istisna

Yüklenici firma alt yükleniciyi görevlendirip malı limandan aldırıp alıcıya teslim ettirirse alt yüklenicinin düzenleyeceği fatura KDV'li olacağı gibi ana yüklenicinin düzenleyeceği fatura da KDV'li olacak

Benim ulaştığım sonuç budur


evet
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

uluslararası taşıma işlerinin sadece iç parkura isabet eden kısmı vergilendirilecek, hizmet bedelinin iç parkur dışına isabet eden kısmı ise vergi dışı kalacaktır diyor kanun maddesi.
pekı ben bu tasımanın ıç parkura yada parkur dısana ısabet ettıgını nasıl anlayacagım..
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

1 Seri Nolu KDV Genel Tebliğinde yapılan tanıma göre iç parkur, toplam parkurun Türkiye'nin siyasi sınırları içinde kalan kısmıdır. Zaten iç ve dış parkura isabet eden tutarların navlun faturasında ayrı ayrı gösterilmiş olması gerekiyor. Toplam parkur mesafesinin iç parkura isabet eden kısmını km cinsinden oranlama yaparak bulabilirsiniz.
 
Ynt: Uluslararası Taşımacılıkla İlgili Teknik Bir Soru - KDV Uzmanlarına

Katma Değer Vergisi Yasası'nın 14. maddesinin 1. fıkrası uyarınca 24.12.1984 gün ve 84/ 8889 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Transit ve Türkiye ile yabancı ülkeler arasında deniz, hava, kara ve demiryolu ile yapılan yük ve yolcu taşıma işlerinin vergiden istisna olduğu hususu karara bağlanmıştır.
Söz konusu istisna sadece taşıma işini kapsamaktadır. Bir başka anlatımla söz konusu istisna kapsamına yabancı ülkede başlayıp Türkiye'den geçerek yabancı bir ülkede sona eren, yabancı bir ülkeden başlayıp Türkiye'de sona eren ve Türkiye'de başlayıp yabancı bir ülkede sona eren taşımacılık işleri girmektedir.
Ancak taşımacılık işinin istisna kapsamında olabilmesi için mevcut mevzuat çerçevesinde yapılan bir taşımacılık işinin bizzat gerçekleştirilmesi gerekir. Buna göre taşımacılık işinin bizzat firmanızca üstlenilmiş olması veya tamamının veyahut da bir kısmının başka firmalara yaptırılması halinde gerek taşıma işini yaptıran kişiye karşı muhatap olarak işi üstlenen, gerekse ikinci derecede yüklenici pozisyonunda olarak nakliyeyi gerçekleştiren firmanın bu faaliyetleri istisna kapsamındadır.
Buna karşılık taşıma işinin aracılık yapan firma tarafından üstlenilmemesi halinde söz konusu istisnadan yararlanmak mümkün değildir. Bir başka anlatımla sadece uluslar arası taşımacılıkla ilgili olarak araca yük bulma ya da yüke araç bulma şeklinde verilen aracılık hizmeti ile bu faaliyet dolayısıyla alınan komisyonlar, uluslar arası taşımacılık hizmeti olarak değerlendirilmemekte olup, söz konusu aracılık hizmeti karşılığı alınan komisyonlar katma değer vergisine tabi tutulmaktadır.
Benzer bir konuda İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığı tarafından verilen bir özelgede de "Uluslar arası taşımacılık komisyonlarının katma değer vergisine tabi olduğu" bildirilmiştir(( 30.07.2008 gün ve KDV.MUK.B.07.1.GİB.4.34.17.01.14.6683) (V. Seviğ)
 

Benzer konular

Üst