Defterlerin Sonuna Yazdırılan Bilgiler Hk.

ZİNDAN

Moderator
Forum Yönetimi
Üyelik
6 Eyl 2006
Mesajlar
7,317
Konum
İstanbul
Ay sonuna kadar malum resmi defterlerin yazdırılması gerekiyor. İşletme defterlerinin sonuna "İşletme hesap özeti" ni yazdıranlar var, böyle bir zorunluluk var mı? Hatta her üç ayda bir defterde sayfaların arasına da yazdıranları gördüm.
Aynı şekilde İşletme Defterinin sonuna Stok/Envanter listesi yazdıranları da gördüm?
Serbest Meslek Defterlerinde ayrıca Stopaj Kesinti Listesi yazdırılır mı?

Bunlar yazdırılmalı mıdır?
 
Tüm yıl işlemleri yazdırıldıktan sonra hülasa, envanter ve amort. tablosu yazdırılmalıdır.
 
Selamlar
Aslında yasada yeri ve zorunluluğu var mı bende bilmiyorum ama usulde bildim bileli bizde böyle uygularız.
Yıl sonlarında işletme hülasasıyla,stok dökümünü işletme defterlerine yazdırırız.
Burda şöyle bir mantık olabilir.
İşletmelerde kapanış fişi veya bilançosu olmadığından,hülasa,bunlar yerine kullanılıyor olabilir.
Yine işletmelerde envanter defteri olmadığından ayrı bir defter veya tablolarda takip edilmesindende deftere sonuna yazdırılması uygun bulunmuş olabilir.
Yasallığını sorgulamadım fakat böyle yapılıyor olması çokta mantıksız değil..
 
Merhaba,
yasa genelde 1.sınıf defterler için zorunluluk getirmiş TTK da. İşletme defterinin kapanış tasdiki olmadığı için, Uygulama da genelde sizlerin de belirttiği gibi bazı listeler yazılıyor. Bu daha çok işletme hesap hülasası ve varsa demirbaş kaydı ve amortisman kayıtları.
Serbest meslek defterinde ise stopaj listesinin yazdırılmasına gerek yok bence çünkü zaten yıllık beyannamede veriliyor bu liste, serbest meslek defterine; serbest meslek kazanç bildirimi yazdırılması ve varsa yine demirbaş listesinin yazdırılması yeterlidir.
 
O zaman, deftere gelir gider kayıtlarının ardından, İşletme Hesap Özeti, Stok listesi ve demirbaş listesinin yazdırılması uygundur, ama bir zorunluluk değildir.
 
Sayın Arkadaşlar,

İşletmenin yıl sonu durumunun açık ve net bir şekilde ortaya dökülmesi hem TTK hem Vergi yasaları şartıdır. Hem eski Hem yeni TTK önemli bir başlık içerir k bu çoğumuzun gözünden kaçıyor. Bakalım maddeye;

III – Envanter

MADDE 66- (1) Her tacir, ticari işletmesinin açılışında, taşınmazlarını, alacaklarını, borçlarını, nakit parasının tutarını ve diğer varlıklarını eksiksiz ve doğru bir şekilde gösteren ve varlıkları ile borçlarının değerlerini teker teker belirten bir envanter çıkarır.

(2) Tacir açılıştan sonra her faaliyet döneminin sonunda da böyle bir envanter düzenler. Faaliyet dönemi veya başka bir kanuni terimle hesap yılı oniki ayı geçemez. Envanter, düzenli bir işletme faaliyetinin akışına uygun düşen süre içinde çıkarılır.

(3) Maddi duran malvarlığına dâhil varlıklarla, ham ve yardımcı maddeler ve işletme malzemeleri düzenli olarak ikame ediliyor ve toplam değerleri işletme için ikinci derecede önem taşıyorsa, değişmeyen miktar ve değerle envantere alınırlar; şu şartla ki, bunların mevcutları miktar, değer ve bileşim olarak sadece küçük değişikliklere uğramış olsunlar. Ancak, kural olarak üç yılda bir fiziksel sayım yapılması zorunludur.

(4) Aynı türdeki stok malvarlığı kalemleri, diğer aynı nitelikteki veya yaklaşık aynı değerdeki taşınabilir malvarlığı unsurları ve borçlar ayrı ayrı gruplar hâlinde toplanabilir ve ortalama ağırlıklı değer ile envantere konulabilir.

Madde açık ve net. Dikkat edilirse madde "Her Tacir" ile başlıyor. Yani yasa emri var. Ve Birinci/İkinci gibi bir ayrım da yok. Mutlaka yapılacak. TTK sadece bu çalışma yada dökümün Birinci Sınıf tüccarlar için "Envanter Defteri" ne yazılmasını istiyor. Diğerleri için ise herhangi bir şekil şartı yok. Ancak İşletme defterinin devam sayfalarına yazılması aynı zamanda yasal dayanak da sağlar. Ayrıca bunlar "Gelir Vergisi" beyannamesine yazılan İşletme Hesabı Özetinin de kaynaklarını ve ayrıntılarını oluşturur. Ek defter ve sayfaları arşivlemektense İşletme Defterine yazılması hem bir arada hem tekyerde bulunmasını sağlamak açısından ciddi bir teamül oluşturmuştur.
 
Sayın Arkadaşlar,

İşletmenin yıl sonu durumunun açık ve net bir şekilde ortaya dökülmesi hem TTK hem Vergi yasaları şartıdır. Hem eski Hem yeni TTK önemli bir başlık içerir k bu çoğumuzun gözünden kaçıyor. Bakalım maddeye;

III – Envanter

MADDE 66- (1) Her tacir, ticari işletmesinin açılışında, taşınmazlarını, alacaklarını, borçlarını, nakit parasının tutarını ve diğer varlıklarını eksiksiz ve doğru bir şekilde gösteren ve varlıkları ile borçlarının değerlerini teker teker belirten bir envanter çıkarır.

(2) Tacir açılıştan sonra her faaliyet döneminin sonunda da böyle bir envanter düzenler. Faaliyet dönemi veya başka bir kanuni terimle hesap yılı oniki ayı geçemez. Envanter, düzenli bir işletme faaliyetinin akışına uygun düşen süre içinde çıkarılır.

(3) Maddi duran malvarlığına dâhil varlıklarla, ham ve yardımcı maddeler ve işletme malzemeleri düzenli olarak ikame ediliyor ve toplam değerleri işletme için ikinci derecede önem taşıyorsa, değişmeyen miktar ve değerle envantere alınırlar; şu şartla ki, bunların mevcutları miktar, değer ve bileşim olarak sadece küçük değişikliklere uğramış olsunlar. Ancak, kural olarak üç yılda bir fiziksel sayım yapılması zorunludur.

(4) Aynı türdeki stok malvarlığı kalemleri, diğer aynı nitelikteki veya yaklaşık aynı değerdeki taşınabilir malvarlığı unsurları ve borçlar ayrı ayrı gruplar hâlinde toplanabilir ve ortalama ağırlıklı değer ile envantere konulabilir.

Madde açık ve net. Dikkat edilirse madde "Her Tacir" ile başlıyor. Yani yasa emri var. Ve Birinci/İkinci gibi bir ayrım da yok. Mutlaka yapılacak. TTK sadece bu çalışma yada dökümün Birinci Sınıf tüccarlar için "Envanter Defteri" ne yazılmasını istiyor. Diğerleri için ise herhangi bir şekil şartı yok. Ancak İşletme defterinin devam sayfalarına yazılması aynı zamanda yasal dayanak da sağlar. Ayrıca bunlar "Gelir Vergisi" beyannamesine yazılan İşletme Hesabı Özetinin de kaynaklarını ve ayrıntılarını oluşturur. Ek defter ve sayfaları arşivlemektense İşletme Defterine yazılması hem bir arada hem tekyerde bulunmasını sağlamak açısından ciddi bir teamül oluşturmuştur.

Sn.Simkeşyan
66.madde de sadece sayım yapılması ve envanter çıkarılması zorunludur diyor. Deftere yazılması şart değil gibi.
İşletme defteri yada serbest meslek kazanç defterine; yazılması zorunluluk değil sadece dediğiniz gibi yazmak; yasal dayanak sağlamak amaçlı.
zorunluluk sadece envanter çıkarmak ve sayım yapılması yönündedir.
 
İşletmeyi tanımayan ilk defa denetime gelen bir denetmen iş veya işkur müfettişi v.s açısından resmi belge niteliğinde olur.İdare işletmelerin vergi payı ile ortağıdır payının düzgün hesaplanmasını ister yazılanlar isbat niteliğindedir işletmenin tanıtım etiketidir yazmaya devam.İyi çalışmalar.
 
Sayın Selin Gülgün,

Yanlış yorumlamışsınız. Ayrıca son paragrafta yazdığım kısmı tekrar gözden geçiriniz lütfen. Asıl cevap da orada. Yazacaksınız, 1. Sınıf tüccarsanız Envanter defterine yazacaksınız diyor yasa.
 
" 213 S.lı Vergi Usul Kanunu MADDE 195
İŞLETME HESABI ESASINDA ENVANTER:
İşletme hesabı esasına göre defter tutanlardan emtia üzerine iş yapanlar, emtia envanteri çıkarmaya mecburdurlar.

Emtiaya, satmak maksadiyle alınan veya imal edilen mallarla iptidai ve ham Maddeler ve yardımcı malzeme dahildir. Emtia envanteri, muamelelere ait kayıtlarla karıştırılmamak şartiyle yeniden işe başlama halinde işletme defterinin baş tarafına, mütaakıben de her hesap dönemi kapandıktan sonra muamele kayıtlarını takip eden sayfalara yazılır. İstiyenler ayrı bir envanter defteri tutarak emtia envanterlerini bu deftere kaydedebilirler."

denilmekle beraber işletme hesap hülasasınında defterin arkasına çekilmesiyle defter arşivlenmeye ve ileride incelemeye istendiğinde eksiksiz olarak sunulmuş olur.
 
Sayın Selin Gülgün,

Yanlış yorumlamışsınız. Ayrıca son paragrafta yazdığım kısmı tekrar gözden geçiriniz lütfen. Asıl cevap da orada. Yazacaksınız, 1. Sınıf tüccarsanız Envanter defterine yazacaksınız diyor yasa.

Sn.Simkeşyan,
özür diliyerek, o maddede; envanter çıkarılıp, envanter defterine kaydedilmesi konusunda hem fikirim, onu atlamışım mesajımda düzeltme yapayım. Sadece ikinci sınıf ve serbest meslek erbablarının defterlerini arkasına yazılmasının zorunluluğu yoktur demek istedim. Ayrı envanter defteri tutabilirler.

ancak son paragrafınızda belirttiğiniz bir husus dikkatimi çekti;
"Dikkat edilirse madde "Her Tacir" ile başlıyor. Yani yasa emri var. Ve Birinci/İkinci gibi bir ayrım da yok. Mutlaka yapılacak. TTK sadece bu çalışma yada dökümün Birinci Sınıf tüccarlar için "Envanter Defteri" ne yazılmasını istiyor. Diğerleri için ise herhangi bir şekil şartı yok.

buradan hareketle diğer 2.sınıf ve serbest meslek erbabları için şekil şartı yoksa "her tacir" sıfatı maddede çelişmi yormu?
 
İşletme defterinde aşağı yukarı mutabık olduk, gelelim Envanter defterine yazılacaklara. Sırasıyla;

Gelir Tablosu, Bilanço, Mizan, Stok Listesi (Envanter olarak değer ifade eden kalemlerden yazılabilenler)

Bunlar Ticari Mallar, Çek, Senet vs ne olabilir?
Ayrıca başka bir şey yazıyor musunuz?

Envanter defterine de amortisman tablosunu yazıyor musunuz?
 
Sayın Selin Gülgün,

Bakınız madde ne demiş en başta; "Her tacir, ticari işletmesinin açılışında, taşınmazlarını, alacaklarını, borçlarını, nakit parasının tutarını ve diğer varlıklarını eksiksiz ve doğru bir şekilde gösteren ve varlıkları ile borçlarının değerlerini teker teker belirten bir envanter çıkarır."

Yani olmazsa olmaz. Tacir sıfatını tarife ise gerek yok. 1. Sınıf tüccarlar için ise "Şekil Şartı" koymuş yasa.

Sayın Zindan'ın sorusu ise ayrı konu;

Birçok meslektaşımız Envanter defterine Bilanço ve Gelir Tablolarının yazılmayacağını söyler ben aksini düşünürüm. Yazarım. Çünkü o deftere yapacağımız birçok dökümün toplam rakamı bilançoda yer alır. Gelir tablosu ise esasen KAR rakamının detayıdır.

Diğer değerler için ise zaten sorun yok. Bir parantez açmak isterim sadece. Aslında herşeyin esası yevmiye defteridir, Eğer Kapanış (bilanço) maddesinde bu dökümleri ayrıntılı şekilde içeriyorsa 120 ve 320 hesaplar gibi o zaman envanter defterini "Detayları Yevmiye defterinin ....sayılı sayfa/maddesinde ayrıntılı olarak yer almaktadır" diyerek referans da verebilirsiniz.

Amortisman tablosuna da esasen gerek yok eğer zaten Amortisman defteri tutuyor veya tablolar halinde tutuyorsanız, işte Bilanço envanter defterinde yer alıyorsa zaten Demirbaş/amortisman tutarları burada görülüyordur, o zaman "Detayları amortisman defterinde veya ekli tablolardadır" demek de yeterli olacaktır.
 
Merhaba,

VERGİ USUL KANUNU
Madde No: 189

Üzerinden amortisman yapılan kıymetler ve bunların amortismanları aşağıda yazılı şekillerden herhangi biri ile gösterilir:

1. Envanter defterinin ayrı bir yerinde;

2. Özel bir amortisman defterinde;

3. Amortisman listelerinde.

Amortisman kayıtları, amortismana başlandığı tarihten itibaren her yılın amortismanı ayrı ayrı gösterilmek şartiyle birbirine bağlanır. İşletmeye yeniden giren iktisadi kıymetlerle bunların amortismanlarının evvelki yıllara ait kayıtlarda devam ettirilmesi caizdir.

Amortisman defteri veya listelerinin kayıtları envanter kaydı hükmündendir. Yukarıdaki esaslara göre kayıtlarda gösterilen iktisadi kıymetlere ait değerler envanter defterine toplu olarak geçirilebilir.
 
Üst