fonradar

%5 İndirim Kaydı

Ynt: %5 İndirim Kaydı

bu konuda özün önceliği ilkesi durumu aydınlata bilir diye düşünüyorum.
indirim tahakkuk aşamasında doğmuyor
bildirgenin düzenlendiği tarihte sgk tarafından oluşturuloyor.
öyleyse indirimin gerçekleştiği sürece kadar olan işlemleri muhasebeleştirmeliyiz
tahakkuk yapıp giderlere atacağız ödeme zamanı 602 ye alacağız. işin gereği budur.
üretim işletmeleri içinde bu giderdir.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

maliyet hesaplarından tenzil etme yöntemi, başabaş analizi yapmak ve satış fiyatı saptamak açısından daha uygun ve modern işletmecilik açısından en doğru yöntemdir.

Basitçe;

100 liralık maliyetimiz olan bir ürün için ihaleye girersek vereceğimiz minimum fiyat 100.-YTL'dir. Bu maliyetten 5.- YTL indirim alırsak 95.-YTL fiyat verebiliriz. Ama bu 5 ytl indirim alıp 602 hesaba atan firma ise maliyetini 95 ytl olduğu halde 100 ytl zannedeceği için ihaleye hatalı başabaş ile girer.

Hesap planı öğretecek arkadaş ise maliyet hesaplarına alacak verilmez demiş. Yani borç çalışan hesaba alacak verilmez demiş . Doğru. Ama yansıtma hesaplarını unutmuş. O zaman 710 yerine bizde 711 hesabı kullanırız ve sonuçta maliyetimiz 95.-YTL olur.

Yöntem önerim 361 hes (B) 711 hs (A) şeklindedir.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

2.Sınıf işletme veya serbest meslek defterlerimizde bu indirim hususunu ne sekilde takip etmemizi önerirsiniz arkadaslar ?
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

FATİH PESEN ' Alıntı:
2.Sınıf işletme veya serbest meslek defterlerimizde bu indirim hususunu ne sekilde takip etmemizi önerirsiniz arkadaslar ?

Sayın formdaş

Sayın formdaş %5 lik kadar indirimi gelir kaydedeceksin.

ferhat
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

UZMAN ' Alıntı:
Merhaba,


Bordro olduğu gibi tahakkuk etmelidir. Teşvik geliri ise elde edildiği gün.Çünkü tahakkuk tarihinde indirimden faydalanılabilmesi için gerekli şartlar oluşmamıştır. Fiş gir, olmadı fişi çıkar. Bu uygun bir hareket olmaz.

Şimdi konuyu örnek vererek irdeleyelim.

30 kasım bordrosu 30/11/2008 tarihinde düzenlenir. Ve tahhakkuk eder. İndirimden faydalanabilmesi geçmiş dönemle ilgili borcu bulunmamalıdır. Ancak ekim ayı primi 01/12/2008 tarihinde ödenecektir. Dolayısıyla tahakkuk tarihinde henüz ekim ayı primi ödenmediğinden gelirin elde edilmesi kesin değildir. Sanki indirimden faydalanmaya hak kazanılmış gibi tahakkuk yapılması hem uygun olmaz, hemde dediğim gibi cezayı gerektirecek bir kayıt atılmış olur.

Peki Hangi Hesap;

Bakınız, Bir fonun 60 gruba alınabilmesi için direk olarak işletme faaliyetlerinden dolayı sağlanması gerekir. Yani Prim, Teşvik vb. Devlet yardımları işletmenin faaliyetleriyle kazandığı ve işletmenin faaliyette bulunduğu söktöre has özellikte olduğu için 602 hesaba alınmaktadır.

Ancak burada böyle bir şey mevzubahis değildir. Bu fon'un edinim şeklinin işletmenin faaliyetleriyle bir ilgisi yoktur. Devlet tarafından borcu olmayan mükellefine verdiği bir teşviktir.

bu yüzden İndirim için 60 grubu üygun değildir. Çünkü gelir tablosuna bakıldığında bu grup Brüt satışlar kalemi altındadır. Dikkat ederseniz. Bu yüzden indirim Olağan veya olağandışı gelir olarak değerlendirilmesi gerekmektedir.

Saygılarımla,

UZMAN ' Alıntı:
Çünkü;

1 Nolu MSUGT Gelir Tablosu İlkelerinde

Bütün satışlar, gelir ve karlar ile maliyet, gider ve zararlar brüt tutarları üzerinden gösterilirler ve hiç bir satış, gelir ve kar kalemi bir maliyet, gider ve zarar kalemi ile tamamen veya kısmen karşılaştırılmak suretiyle gelir tablosu kapsamından çıkarılamaz.[/color]

Demektedir.

Bu yüzden gelir ve gider ayrı ayrı gösterilmek zorundadır. Geliri düşerim gideri net yazarım. Diyemeyiz.

Saygılarımla,
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

merhaba

%5'lik indirim teşviği ile ilgili olarak benim yaptığım kayıt

79-77
..
..
361
..
..
Daha sonra ödeme gününde

361
102 (%5 indirim düşüldükten sonraki tutar)
679 (%5 'lik kalanı)
şeklinde kayıt yapılması uygun olur.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Merhaba!...

Tek düzen hesap planında gider veya gelir hesaplarda içine mahsup olmaz der. Yani Gideri ayrı kayıt yapacaksın geliri ayrı kayıt. Faaliyetimizden kaynaklanan gelir olmadığından 602 Diğer gelirler hesap yerine adındanda anlaşılacağı üzeribe 679 Olağanüstü gelirler hesabı kullanmak bencede daha doğru olacaktır. Fazla hareket görmediğinden 679 hesapta izlemeside daha rahat olacaktır.

Saygılar,
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

679 hesabın kullanılması gelir tablosunda gerçeği görmenizi engelleyecektir. brüt kâr hesaplanırken indirimsiz rakamı maliyet unsuru yapacak ve faaliyet kârını bulacaksınız, ancak daha sonra indirimi gelire olağanüstü olarak ekleyeceksiniz. faaliyet kârı rakamınızı kendi elinizle azaltacaksınız. aslında faaliyet kârınız gerçekte faydalanılan indirim kadar daha yüksek olmalıdır, bu durum emek yoğun çalışılan ve kalifiye, yüksek ücretli personel çalıştırılan sektörlerde firmanın faaliyet kârlılığı görünümünü olumsuz etkileyecektir.

bence -ki bence'den daha öte- 602 hesabın kullanımı doğru olacaktır.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Merhaba,

Sayın CER;

%5 indirim faaliyetleriniz sonucu kazandığınız gelirmidirki;

faaliyet karında gösterebilesiniz;

Saygılarımla
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

UZMAN ' Alıntı:
Merhaba,

602 ? DİĞER GELİRLER

İşletmenin korunması, ihracatı teşvik ya da hükümet politikasına uyma zorunluluğu karşısında oluşan işletmenin faaliyet hasılatındaki düşüklüğü veya faaliyet zararını gidermek için, sermaye katkısı niteliğinde olmayan, mali yardımlar (sübvansiyonlar), devletin bazı malları vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerden istisna etmesi yoluyla yaptığı yardımlar (vergi iadeleri) ve satış tarihindeki vade farkları, ihracatla ilgili fiyat istikrar destekleme primi vb. hasılat kalemleri bu hesapta izlenir.

İşleyişi:

Dönem içindeki faaliyetlerden doğan sübvansiyon, vergi iadesi, vade farkları, (vb.) tutarları saptanarak ilgili hesaba borç, bu hesaba ise alacak kaydedilir .

Merhaba,

Yukarıya 1 nolu MSUGT tebliğindeki 602 tanımını aldım. Bu tanımda altı çizilmesi gerekn iki husus vardır.

1. Hasılat
2. Dönem içindeki faaliyetler;

Önce Hasılat kavramı üzerinde durmak istiyorum. TMS 18 Hasılatı

(a) mal satışları;
(b) hizmet sunumları; ve
(c) işletme varlıklarının başkaları tarafından kullanılmasından sağlanan faiz, isim hakkı ve temettüler.

olarak tanımlar. Bu tanıma MSUGT tebliğinde İşletme faaliyetlerinin yürütülmesi için devlet tarafından aktarılan teşfiklerde alınmıştır. Bu tür teşfikler verilirken, bu teşfiklerin veriliş amacı dışında kullanılmaması şartı olduğunuda hatırlatmak isterim.

Demekki bir kalemin hasılat olarak değerlendirilmesi için bir fon aktarımından sözedilebilmesi gerekir.

Yukarıda belirttiğim ikinci husus; "Dönem içindeki faaliyetler" ibaresidir ki. Buda bir fonun bu hesap altında izlenebilmesi için. Kaynağının şirket faaliyetleri sonucu olması gereği açıktır.

Gelir tablosu tekniği açısında bir değerlendirme yaparsak;

A BRUT SATIŞLAR
B SATIŞ İNDİRİMLERİ
C NET SATIŞLAR
D SATIŞLARIN MALİYETİ
BRÜT SATIŞ KARI VE ZARARI
E FAALİYET GİDERLERİ
FAALİYET KARI VE ZARARI
F DİĞER FAALİYETLERDEN GELİR VE KARLAR
G DİĞER FAALİYETLER OLAĞAN GİDER VE ZARARLAR
OLAĞAN KAR VE ZARAR

Bu bölüme kadar dikkat ederseniz. Blüm başlıkları ya satış yada faaliyettir. Yani bu bölüme kadar yer alan kalemler hep işletmenin faaliyet döngüsü içerisinde gerçekleşen rakamlardan oluşmaktadır.

Konumuz olan devlet tevlet teşfiğinin; işletmenin faaliyetleriyle sağlanan bir kazanç olmadığı; tabiidir. Bu teşvik imalatçı, pazar esnafı, beyaz eşya satıcısı vb. herkes tarafından faaliyet harici kazanılımış bir hak olduğunun altını çizmek isterim.

Gelir tablosuna devam edersek

I. OLAĞANDIŞI GELİR VE KARLAR
J. OLAĞANDIŞI GİDER VE ZARARLAR
DÖNEM KARI VE ZARARI

Bu bölümde yer alacak kalemin, satış olması gerekmiyor, faaliyet sonucu olması gerekmiyor, hasılat olması gerekmiyor;

"KAZANÇ" evreka işte sihirli kelimemiz bu. Devlet tarından bir fon aktarımı olmayan; işletme faaliyetleriyle alakalı olamayan bu kalemin bu bölümde değerlendirilmesi hususu;

MSUGT'nin, ve temel muhasebe prensiplerinin gereğidir;

Bazı arkadaşlarımız; ya inceleme elemanları muhasebeyi bilmez, bu kalemin direk olarak giderden tahakkuk etsek bir şey farketmez gibisinde değerlendirmede bulunmuşlar;

Bakınız; bu önemsiz bir konu değildir. İlk düğme yanlış iliklenirse; gömleğin kalan düğmelerininde yanlış ilikleneceğini unutmayın. Mesele kendi yaptığımız işe duyduğumuz saygıyla alakalıdır. Konu basite indirgenmede değerlendirilmeli. Ve başka bahaneler arkasına sığınmadan doğru iş yapmak bu mesleği saygın bir yere getirmemizin gereğidir.

Bir kaç adım geri edin; Ve konuya daha geniş bakmaya çalışın demek istediğim anlaşılacaktır;

Ancak ABRAHAM MASLOW dediği gibi;

ÇEKİÇTEN BAŞKA BİR ALETİNİZ YOKSA, BAKTIĞINIZ HER ŞEYİ ÇİVİ GİBİ GÖRÜRSÜNÜZ.

Saygılarımla,
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

teşekkür ederim uzman bütün yazılanları okudum banada en mantıklısı ve doğrusu sizin yazdıklarınız geldi iyi çalışmalar
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Merhaba,

Ben TMS 20'ye istinaden;

Dönem sonlarında bordronun tam tahakkukunu yapıp, yine dönem sonunda %5'lik indirimi 602 hesapta göstereceğim. Bu durumda raporlamada fayda sağlanacağını düşünmekteyim.

Ancak; % 5'lik indirimi giderden düşülerek de yapılabileceği anılan tebliğde belirtilmektedir.

Saygılar.

Tebliğ
Türkiye Muhasebe Standartları Kurulundan:
Devlet Teşviklerinin Muhasebeleştirilmesi ve
Devlet Yardımlarının Açıklanması
(TMS 20)
Hakkında Tebliğ
Sıra No: 8

..................
Devlet teşvikleri
..................
9. Devlet teşviğinin elde edilme şekli, teşviğin muhasebeleştirilme yöntemini etkilemez. Buna göre, devlet teşvikleri nakden veya devlete olan bir yükümlülüğün azaltılması şeklinde elde edilmiş olsa dahi aynı şekilde muhasebeleştirilir.
..................
12. Devlet teşvikleri, bu teşviklerle karşılanması amaçlanan giderlerle eşleştirilmek üzere giderlerin yapıldığı ilgili dönemler boyunca sistematik şekilde gelir olarak finansal tablolara yansıtılır. Devlet teşvikleri, doğrudan özkaynaklar ile ilişkilendirilmez.
..................
16. Gelir yaklaşımında, devlet teşviklerinin ilgili maliyetlerle ilişkilendirilmek üzere, ilgili dönemler boyunca sistematik ve oransal bir biçimde gelir tablosuna alınması esastır. Devlet teşviklerinin tahsil edildiği anda gelir olarak finansal tablolara yansıtılması tahakkuk esasına (bakınız TMS 1 Finansal Tabloların Sunumu) uygun değildir ve ancak, tahsil edildiği dönemden farklı dönemlerde finansal tablolara yansıtılmasına ilişkin bir esasın bulunmaması durumunda bu uygulama kabul edilebilir.
..................
Gelire ilişkin teşviklerin sunumu
29. Gelire ilişkin teşvikler bazı durumlarda gelir tablosunda ayrı bir kalem olarak veya "Diğer Gelirler" genel başlığı altında, alternatif olarak da ilgili giderlerden düşülerek gösterilir.
30. İlk yöntemi destekleyenler gelir ve gider kalemlerinin netleştirilmesinin uygun olmadığını ve teşviğin giderden ayrıştırılmasının teşviklerle ilişkisi olmayan diğer giderlerle karşılaştırma yapılmasını kolaylaştırdığını savunmaktadır. İkinci yöntemde ise, teşvikin olmaması durumunda işletme tarafından ilgili giderlerin yapılmayabileceği, dolayısıyla da giderler ile teşvikten doğan gelirin netleştirilmemesinin uygun bir sunum olmayacağı ileri sürülmektedir.
31. Her iki yöntem de gelirlere ilişkin teşviklerin sunumu açısından kabul edilebilir yöntemlerdir. Finansal tabloların tam anlaşılması amacıyla teşviğe ilişkin açıklamalar gereklidir. Teşviğin, ayrıca gösterilmesi gereken herhangi bir gelir veya gider kalemi üzerindeki etkisinin kamuya açıklanması genellikle uygundur.
..................
Yürürlük
41. Bu Standart 31/12/2005 tarihinden sonra başlayan hesap dönemlerinde uygulanmak üzere yürürlüğe girer.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

sayın şükrü ERGÜL,
bence noktayı koydunuz.
teşekürler
rast gele
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Arkadaşlar %5 lik indirimi 602'ye attık diyelim.Firma o ayın primini ödemezse indirim ortadan kalkıyor,bu durumda nasıl bir madde düzenlemesi yapılacak.Teşekkürler.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Sn. Twolf

Öyle düşünmeyin. Önce gider tahakkuku yapacaksınız. Yani 7 grubu hesaplar bordro ile birlikte kayıt edilirken indirimsiz olarak borçlanacak, ödeme yapılınca da 602 alacaklanacaktır.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Hımm anladım Sayın nguroy,indirim yokmuş gibi normal tahakkuk kaydı yapıyoruz ödemesi yapılınca da 361 (B) 602 (A) şeklinde kayıtla işlemi tamamlıyoruz.Çok teşekkür ederim.İyi çalışmalar.
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Merhaba arkadaşlar 2008-93 nolu genelgenin 11-4 maddesinde,
Hazinece karşılanacak sigorta primleri gelir veya kurumlar vergisi yönünden gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınamaz denmekte
Bu sebeple indirim konusu yapılarak kayırt düşülmelidir.
İyi Çalışmalar
 
Ynt: %5 İndirim Kaydı

Sn FlamenYorum yapmadan öne lütfen yukardaki tartışmaları bir zahmet okuyunuz.
 
Üst